«Ο Σαρκοζί ζήτησε να σταματήσουν οι ευρωτουρκικές διαπραγματεύσεις και η Λευκωσία έμεινε άλαλη»
Το δίκαιο επικρατεί όταν ο φορέας του το υπερασπίζεται και το διεκδικεί με ζήλο χωρίς παλινδρομήσεις και χωρίς υποχωρήσεις. Το δίκαιο είναι η ασπίδα του αδικημένου και ο πυρήνας για τη διασφάλιση δικαιοσύνης στο παρόν και το μέλλον. Αυτά αναφέρει, μεταξύ άλλων, ο πρώην δικαστής του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου (δικαστής του Εφετείου, πρώτος πρόεδρος του Εφετείου) και πρώην πρόεδρος του Ανωτάτου Δικαστηρίου της Κυπριακής Δημοκρατίας, Γεώργιος Πικής.
Σε συνέντευξή του στον «Φ», ο κ. Πικής σημειώνει πως ότι σε κάποιο βαθμό στη σύγχρονη Ιστορία μας έχουμε απεμπολίσει το δίκαιο των Ελλήνων της Κύπρου.
Συνέντευξη στον Κώστα Βενιζέλο
-Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας στην ομιλία του κατά την τελετή ανακήρυξής του σε επίτιμο διδάκτορα της Νομικής Σχολής Αθηνών, ανέφερε ότι μόνο με το Διεθνές Δίκαιο λύσεις δεν μπορούν να υπάρξουν. Συμφωνείτε; Είπε ακόμα ότι «ο συμβιβασμός είναι σύζευξη δικαίου και πολιτικών αποφάσεων».
-Διαφωνώ ανεπιφύλακτα. Το Δίκαιο όπως επανειλημμένα έχω διακηρύξει σε συνεντεύξεις μου χάνεται μόνο όταν ο φορέας του το απεμπολήσει. Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι η υπόσταση της Κυπριακής Δημοκρατίας διεθνώς και η συμμετοχή της ως ισότιμο μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το διεθνές δίκαιο καθώς και τα ψηφίσματα των Ηνωμένων Εθνών είναι οι κεντρικοί άξονες για την υπεράσπιση του τρωθέντος με την κατάκτηση και τον εποικισμό δικαίου της Κυπριακής Δημοκρατίας και του λαού της.
Σε κάποιο βαθμό στη σύγχρονη ιστορία μας έχουμε απεμπολίσει το δίκαιο των Ελλήνων της Κύπρου. Στη Συμφωνία του 1979 μεταξύ Προέδρου Κυπριανού και Ντενκτάς συμφωνήθηκε ότι:
1)Mόλις αρχίσουν συνομιλίες για λύση του Κυπριακού και πριν προχωρήσουν, τα Bαρώσια θα παραδοθούν στα Ηνωμένα Έθνη για επαναγκατάσταση των κατοίκων τους. Το ίδιο βεβαιώθηκε με επανειλημμένα ψηφίσματα των Ηνωμένων Εθνών. Μέχρι σήμερα έχει λάβει χώρα αριθμός γύρων συνομιλιών χωρίς να τηρηθεί η θεμελιώδης αυτή πρόνοια των ψηφισμάτων του ΟΗΕ και της Συμφωνίας του 1979 για την πορεία των συνομιλιών. Αντίθετα τα Βαρώσια εποικίστηκαν κατά το πλείστο από Τούρκους εκτός από την περίκλειστη περιοχή που αποτελεί λιγότερο του 20% των Βαρωσίων.
Στην ίδια Συμφωνία του 1979 συμφωνήθηκε ότι τα ανθρώπινα δικαιώματα των Κυπρίων θα διασφαλιστούν.
2)‘Οχι μόνο τα Βαρώσια εποικίστηκαν κατά το πλείστο στη μεγαλύτερη έκταση τους από Τούρκους αλλά οι Τούρκοι μετά το 1974 επεξέτειναν την κατακτηθείσα περιοχή της Κύπρου στα Στροβίλια. Ψήφισμα των Ηνωμένων Εθνών για την εγκατάλειψή της και πάλι αγνοήθηκε από τους Τούρκους.
3)Επανειλημμένα ψηφίσματα των Ηνωμένων Εθνών της Γενικής Συνέλευσης και του Συμβουλίου Ασφαλείας για την απομάκρυνση των τουρκικών στρατευμάτων από τις περιοχές που κατέλαβαν αγνοήθηκαν και ο εποικισμός της κατακτηθείσας περιοχής συνεχίστηκε. Αυτό έπρεπε να αποτελεί αντικείμενο συνεχών Προσφυγών στα Ηνωμένα Έθνη και διεθνώς για την επιβολή κυρώσεων στη Τουρκία.
4)Όχι μόνο δεν ζητήσαμε συνεχώς και αδιαλείπτως τα ψηφίσματα των Ηνωμένων Εθνών να εφαρμοστούν, συναινέσαμε στην αποδοχή της Τουρκίας ως υποψήφιας χώρας για ένταξη στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Μετά ταύτα τον επόμενο χρόνο ο Πρόεδρος της Γαλλίας Σαρκοζί ζήτησε όπως διακοπούν οι συνομιλίες με την Τουρκία διότι η Τουρκία δεν τήρησε το Πρωτόκολλο της Άγκυρας, βάσει του οποίου η Τουρκία αναγνώρισε όλα τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης περιλαμβανόμενης και της Κύπρου. Και συνεχίζει να είναι υποψήφια χώρα παρόλο που δεν αναγνωρίζει τα συστατικά στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης που περιλαμβάνουν και την Κύπρο.
Η Κύπρος έμεινε άλαλη και δεν υποστήριξε την εισήγηση. Και συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις χωρίς η Τουρκία να αναγνωρίζει την Κυπριακή Δημοκρατία ως κράτος και ως μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
5)Πρόσφατα συμφωνήσαμε όπως επιβληθούν κυρώσεις στη Ρωσία για επέμβαση στην Ουκρανία, δίχως μάλιστα να υπάρχει ψήφισμα του Συμβουλίου Ασφαλείας επί του προκειμένου, χωρίς να ζητήσουμε προγενέστερα την επιβολή κυρώσεων στην Τουρκία για την παράνομη κατοχή μεγάλου μέρους ενός των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της Κυπριακής Δημοκρατίας.
6)Με το κοινό ανακοινωθέν δώσαμε λαβή στην εξύψωση του παράνομου τουρκικού δημιουργήματος σε κράτος. Το παράνομο τουρκικό δημιούργημα αποκηρύχθηκε με τον πλέον έντονο τρόπο από τα Ηνωμένα Έθνη το 1983 και κανένα κράτος-μέλος των Ηνωμένων Εθνών δεν το έχει αναγνωρίσει.
Το κοινό ανακοινωθέν για τις συνομιλίες ως είπαμε χαρακτηρίζει το παράνομο τουρκικό καθεστώς ως συνιστόν κράτος. Το δίκαιο επικρατεί όταν ο φορέας του το υπερασπίζεται και το διεκδικεί με ζήλο χωρίς παλινδρομήσεις και χωρίς υποχωρήσεις.
Το δίκαιο είναι η ασπίδα του αδικημένου και ο πυρήνας για τη διασφάλιση δικαιοσύνης στο παρόν και το μέλλον. Οι αρχαίοι Αθηναίοι χαρακτήριζαν το δίκαιο ως τον «Δεσπότη Νόμο», τουτέστιν τον κυρίαρχο λόγο κατά πάντα και οι Σπαρτιάτες ως το υπόβαθρο της ευνομίας.
Κίνδυνος για την ανθρωπότητα
-Το θέμα του διεθνούς δικαίου το έχουμε συζητήσει ξανά και ξανά. Για τους αδύνατους τελικά είναι... κουραφέξαλα;
Το δίκαιο χάνεται μόνο όταν ο φορέας του το απεμπολίσει. Η υπεράσπιση του δικαίου από τους Έλληνες της Κύπρου οφείλεται και στην πλέον των τριών και ήμισυ χιλιετηρίδων παρουσίας τους στην Κύπρο και προσφοράς στις ανθρώπινες αξίες και τον πολιτισμό.
-Με βάση την εικόνα που έχετε για τις συζητήσεις στις διαπραγματεύσεις, θεωρείτε ότι η βάση είναι το σχέδιο Ανάν;
Από όσα έχουν διαδραματιστεί μέχρι σήμερα η απαντησή μου είναι ναι. Το σχέδιο Ανάν, όπως εξήγησα λεπτομερώς σε προηγούμενη συνέντευξή μου, ήταν η χειρότερη μορφή συνομοσπονδίας. Το μέρος της συμφωνίας για τη λύση του Κυπριακού ότι η Κυπριακή Δημοκρατία, η οποία δεν πρέπει ποτέ να καταλυθεί, θα έχει ομοσπονδιακό χαρακτήρα, είναι το κεντρικό έρεισμα των Ελλήνων στις διεξαγόμενες συνομιλίες. Σε ομοσπονδικό σύστημα οι εξουσίες τοπικής αυτοδιοίκησης προσδιορίζονται.
Το κατάλοιπο της εξουσίας ανήκει στην κεντρική εξουσία, εκτελεστική, νομοθετική και δικαστική.
Οι ζώνες πρέπει να έχουν έκταση ανάλογη προς τον πληθυσμό και κτημοσύνη εκατέρας των κοινοτήτων. Εάν πράγματι είναι σωστό αυτό που έχει αναφέρει ο Πρόεδρος ότι συμφωνήθηκε ότι η έκταση του πληθυσμού εκατέρας κοινότητος στο παρόν και στο μέλλον θα είναι τέσσερις Έλληνες προς έναν Τούρκο, η ζώνη των Ελλήνων πρέπει να επεκτείνεται τουλάχιστο στο 82% ή έστω 80% και των Τούρκων στο 18% ή έστω 20%. Αυτό διαγράφει εκτός των άλλων ομοσπονδιακό σύστημα διακυβέρνησης. Ως έχω ακούσει σε τηλεοπτική συνέντευξη του κ. Ν. Παπαδόπουλου ο κ. Ακιντζί έχει αμφισβητήσει την ύπαρξη τέτοιας συμφωνίας (4 προς 1). Οι επιδιώξεις των Τούρκων ως προς το εδαφικό αντανακλώνται στο σχέδιο Ανάν.
Προέβλεπε όπως εντός 106 ημερών από την έγκριση του σχεδίου από εκατέρα κοινότητα η περίκλειστη περιοχή των Βαρωσίων τουτέστιν περίπου 20% θα παραδιδόταν στην Ελληνική πλευρά. Το υπόλοιπο 6% της έκτασης της Κύπρου, από το 37%-38% που κατέχουν οι Τούρκοι θα παρεχόταν στην ελληνική πλευρά υποβιβάζοντας την τουρκική ζώνη σε 30%-31% θα το παρέδιδαν σε 3 χρόνια και 3 μήνες υπό την προϋπόθεση ότι στη χρονική αυτή περίοδο θα ανεύρισκαν στους Τούρκους κατοίκους της περιοχής σπίτι και εργασία στην τουρκική ζώνη, άλλως θα παρέμεναν εκεί που είναι, δηλαδή σε ολόκληρη την κατακτηθείσα περιοχή. Αφήσαμε τη λύση του Κυπριακού σε τρίτους και ιδού τα αποτελέσματα, το σχέδιο Ανάν, το οποίο όπως ανάφερε η κα Κλίντον, οι ΗΠΑ όχι μόνο το ενέκριναν, αλλά χρησιμοποίησαν και άπρεπα μέσα για την αποδοχή του.
Κατά πόσον οι ΗΠΑ επέδρασαν και στη διαμόρφωση του σχεδίου Ανάν δε γνωρίζω. Το μόνο που θυμάμαι είναι ότι ο τότε Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Τάσσος Παπαδόπουλος, ο οποίος ανεπιφύλακτα τάχθηκε εναντίον του σχεδίου Ανάν, ανέφερε τα ακόλουθα σχετικά με την παρουσίαση του προσχεδίου Ανάν για τις απόψεις των μερών. Οι εισηγήσεις της δικής μας πλευράς δεν έγιναν δεκτές. Αντίθετα δεκάμισι από τις έντεκα εισηγήσεις της τουρκικής πλευράς υιοθετήθηκαν. Τα συνομοσπονδιακά καθεστώτα εύκολα καταλύονται.
-Η «δικοινοτική διζωνική ομοσπονδία», η αναφορά στο κοινό ανακοινωθέν σε «συνιστώντα κρατίδια», παραπέμπουν σε συνομοσπονδία;
Η ομοσπονδία συνεπάγεται την ένωση δύο η περισσοτέρων αυτοδιοικούμενων περιοχών κάτω από κοινό σύστημα κεντρικής κυβέρνησης. Το ομοσπονδιακό σύστημα εξυπακούει την εκλογή των οργάνων της κεντρικής κυβέρνησης από το σύνολο του λαού με κοινό παρονομαστή την προαγωγή συμφερόντων της χώρας ως σύνολο.
Συνομοσπονδία είναι η ένωση κρατών επαγόμενη την ιδιαιτερότητα τους στο κράτος το οποίο δημιουργείται. Τα συνομοσπονδιακά καθεστώτα, ως καταδεικνύει η σύγχρονη ιστορία εύκολα καταλύονται, απολήγοντας στα κράτη τα οποία μετείχαν στη συνομοσπονδία. Τα ακόλουθα παραδείγματα σηματοδοτούν τον διαχωρισμό συνομοσπονδιών στα συνιστώντα αυτές κράτη.
Η συνομοσπονδία της Σοβιετικής Ένωσης καταλύθηκε απολήγουσα σε 15 κράτη. Η συνομοσπονδία της Γιουγκοσλαβίας και πάλιν καταλύθηκε στα έξι κράτη τα οποία τη συνιστούσαν. Η Ενωμένη Αραβική Δημοκρατία, συνομοσπονδία Αιγύπτου-Συρίας καταλύθηκε 6 χρόνια μετά τη σύστασή της. Και πρόσφατα η Τσεχοσλοβακία καταλύθηκε αναφυώμενων των δύο κρατών που τη συνιστούσαν, Τσεχίας και Σλοβακίας. Το κοινό ανακοινωθέν ομιλεί για συμφωνία μεταξύ συνιστώντων κρατών.
Η ξεχωριστή εσωτερική ταυτότητα των πολιτών ανάλογα με την κοινότητα στην οποία ανήκουν είναι άλλο χαρακτηριστικό συνομοσπονδίας. Κλασσικό παράδειγμα συνομοσπονδίας ήταν το σχέδιο Ανάν, το οποίο προνοούσε τη συγκυβέρνηση Ελλήνων και Τούρκων της Κύπρου σε κάθε πεδίο εξουσίας. Διαφωτιστική για το σχέδιο Ανάν είναι η δήλωση της κας Χίλαρι Κλίντον μερικούς μήνες μετά την ανάληψη των καθηκόντων υπουργού Εξωτερικών στο πρώτο Υπουργικό Συμβούλιο του Προέδρου Ομπάμα.
Ερωτηθείσα από βουλευτή της αμερικανικής Βουλής (ελληνικής καταγωγής αν θυμούμαι σωστά) ως προς τη γνώμη της για το σχέδιο Ανάν, απάντησε: Ως ανέφερε η κ. Κλίντον (σε μετάφραση στα ελληνικά) «το σχέδιο Ανάν ήταν εξαιρετικά άδικο για τους Έλληνες Κυπρίους. Οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής άσκησαν ανεπίτρεπτη πίεση για την αποδοχή του. Αυτό δεν θα επαναληφθεί». Ως προς τα άπρεπα μέσα που χρησιμοποιήθηκαν το αφήνω στην κρίση του καθενός. Η ρήση του μεγάλου αρχαίου Έλληνα φιλόσοφου Ηράκλειτου «υπερασπίζεστε το δίκαιο ως τα τείχη της πόλης» πρέπει να είναι ο οδηγός μας στη διεκδίκηση των δικαίων των Ελλήνων της Κύπρου.
Σκοπός της συνέντευξής μου είναι να τονίσω ότι μόνο το δίκαιο πρέπει να είναι ο οδηγός μας στις διαπραγματεύσεις για λύση του Κυπριακού. Ποτέ δεν πρέπει να αποσύρουμε το βέτο που ασκήσαμε για το άνοιγμα κεφαλαίων για την ένταξη της Τουρκίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση πριν η Τουρκία αποσύρει τα στρατεύματά της από την Κύπρο και τους εποίκους.
Συνέντευξη στον Κώστα Βενιζέλο
Εφημερίδα «Ο Φιλελεύθερος» Δευτέρα, 28 Μαρτίου 2016
No comments:
Post a Comment