Εκ του Σχεδίου Ανάν. Η σημαία της προτεινόμενης Ενωμένης Κυπριακής Δημοκρατίας
Σύμφωνα με το σχέδιο Ανάν, οι συνιστώσες πολιτείες της Ενωμένης Κυπριακής Δημοκρατίας θα έχουν δικούς τους ύμνους και τη δική τους σημαία. Η σημαία της ομοσπονδίας θα έχει πέντε οριζόντιες λωρίδες διαφορετικού πλάτους. Το μήκος της θα είναι μιάμιση φορά μεγαλύτερη από το ύψος της.
Η κορυφαία λωρίδα είναι μπλε και είναι το 4/20 του ύψους της σημαίας. Η δεύτερη και η τέταρτη λωρίδα είναι λευκή και είναι το 1/20 του ύψους της σημαίας. Η τρίτη λωρίδα είναι κίτρινη και καταλαμβάνει τα 10/20 του ύψους της. Η τελευταία λωρίδα είναι κόκκινη και είναι το 4/20 του ύψους της σημαίας.
Η σημαία έκαστης συνιστώσας πολιτείας θα αναρτάται στα κυβερνητικά κτίρια της συνιστώσας πολιτείας μαζί και κατά τον ίδιο τρόπο με τη σημαία της Ενωμένης Κυπριακής Δημοκρατίας και, εφόσον προβλέπεται από την νομοθεσία της συνιστώσας πολιτείας, μαζί με τη σημαία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ανάλογα ισχύουν και για τον νέο εθνικό ύμνο.
Γενικές ανθελληνικές θέσεις του Σχεδίου Ανάν
όπως τις κατέγραψε τότε το in.gr.
Από την επομένη του δημοψηφίσματος, καταργείται η Κυπριακή Δημοκρατία και αντικαθίσταται με ένα δυσλειτουργικό κρατικό μόρφωμα, γεγονός που οφείλεται κυρίως στη σύνθεση των οργάνων της εκτελεστικής εξουσίας, και του τρόπου λήψης των αποφάσεων, καθώς προβλέπει μερική συναίνεση των Τουρκοκυπρίων. Ακόμη, η δημιουργία ενός ομοσπονδιακού κράτος, με δύο συστατικά κρατίδια, θα έχει ως αποτέλεσμα μεγάλη γραφειοκρατία. Παράλληλα, το σχέδιο Ανάν προβλέπει για το νέο ευρωπαϊκών προδιαγραφών κράτος παρεκκλίσεις από το κοινοτικό κεκτημένο.
Το κόστος της οικονομικής σύγκλισης των Τουρκοκυπρίων με τους Ελληνοκυπρίους ην Κύπρο θα είναι τεράστιο και θα το επωμιστούν κατά κύριο λόγο οι τελευταίοι. Η Κύπρος, που υπήρξε θύμα της τουρκικής εισβολής, θα κληθεί τώρα να καταβάλει το κόστος των συνεπειών, ενώ από την Τουρκία δεν ζητείται καμία οικονομική συνεισφορά. Παράλληλα, η επιβίωση της τουρκοκυπριακής πολιτείας, που θα είναι πολύ ασθενέστερη οικονομικά, θα εξαρτηθεί ολοσχερώς από τους Ελληνοκύπριους, γεγονός που ορισμένους εκτιμητές οδηγεί στο συμπέρασμα ότι θα δημιουργήσει κινδύνους για την οικονομία της Κύπρου με άμεσες συνέπειες για το βιοτικό επίπεδο των Ελληνοκυπρίων.
Τα οφέλη για τους Ελληνοκύπριους θα καθυστερήσουν, ενώ αντιθέτως οι Τουρκοκύπριοι εξασφαλίζουν από την πρώτη ημέρα όλα τα οφέλη που τους δίνει το σχέδιο λύσης. Είναι ένα από τα βασικότερα επιχειρήματα και του Κύπριου προέδρου Τάσσου Παπαδόπουλου που επικαλέστηκε όταν κάλεσε τους συμπατριώτες του να ψηφίσουν «όχι» στο δημοψήφισμα της 24ης Απριλίου. «Εξαρτιόμαστε από την καλή θέληση της Τουρκίας» είπε χαρακτηριστικά ο Κύπριος πρόεδρος.
Το σχέδιο Ανάν δεν προβλέπει άμεση επιστροφή των εδαφών, παρά μόνο μετά από μεταβατική περίοδο 42 μηνών, ούτε άμεση επιστροφή των προσφύγων, για τους οποίους η πρόβλεψη είναι από πέντε έως 19 χρόνια, αλλά και το δικαίωμα αγοράς περιουσίας δίδεται έπειτα από πάροδο 15 ετών.
Η συμφωνία θέτει χρονικούς περιορισμούς στο δικαίωμα ελεύθερης, μόνιμης εγκατάστασης Ελληνοκυπρίων στην τουρκοκυπριακή πολιτεία, γεγονός που αποτελεί παρέκκλιση από το κοινοτικό κεκτημένο. Επίσης, όσοι επιστρέψουν σε περιοχές υπό τουρκοκυπριακή διοίκηση δεν θα έχουν τοπικά πολιτικά δικαιώματα, καθώς προβλέπεται ότι οι πολιτικοί εκπρόσωποι του τουρκοκυπριακού κρατιδίου θα εκλέγονται μόνο από Τουρκοκύπριους. Παραμένουν στο νησί περίπου δεκάδες χιλιάδες έποικοι νομιμοποιώντας τις προσπάθειες της Τουρκίας να αλλοιώσει το δημογραφικό χαρακτήρα της Κύπρου. Μέσω των εποίκων, η Τουρκία θα επηρεάζει τα εκλογικά αποτελέσματα στην Κύπρο, για να επιβάλλει δικές της πολιτικές.
Παραμένουν τα τουρκικά στρατεύματα στο νησί και πλέον με την έγκριση των Ελληνοκυπρίων, ενώ καταργείται η Εθνική Φρουρά. Η συνέχιση, δε, της ύπαρξης των εγγυητριών δυνάμεων επιτρέπει στην Τουρκία να παρεμβαίνει στα εσωτερικά της Κύπρου, για να ελέγχει τις αποφάσεις του Προεδρικού Συμβουλίου, και να αναμειγνύεται πλέον σε θέματα που αφορούν όχι μόνο την τουρκοκυπριακή πολιτεία, αλλά για ολόκληρη την Κύπρο.
Με την αποδοχή του σχεδίου Ανάν νομιμοποιούνται αρκετά από τα τετελεσμένα της εισβολής του 1974, καθώς οι Ελληνοκύπριοι αποδέχονται οριστική απώλεια περιουσιών, αλλοίωση του δημογραφικού χαρακτήρα του νησιού, ενώ αρκετοί αναλυτές κάνουν λόγο για αποδοχή παρεκκλίσεων από τα ψηφίσματα του ΟΗΕ που προηγήθηκαν αναφορικά με το Κυπριακό. Παράλληλα θα πρέπει να αποσυρθούν οι προσφυγές στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων για αποζημιώσεις, ακυρώνοντας έτσι το υφιστάμενο κεκτημένο της υπόθεσης Λοϊζίδου και ανάλογων περιπτώσεων.
Τέλος, σύμφωνα με εκτιμήσεις που συνηγορούν υπέρ του «όχι» στο δημοψήφισμα, το σχέδιο «δεν καταλύει την de facto διχοτόμηση, αλλά αντιθέτως τη νομιμοποιεί και την εμβαθύνει», άποψη που ασπάζεται και ένα μικρό, πλην όμως δυναμικό, τμήμα των Τουρκοκυπρίων.
Γενικές φιλοτουρκικές θέσεις του Σχεδίου Ανάν
όπως τις κατέγραψε τότε το in.gr
Το σχέδιο του Γενικού Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών αναγνωρίζει ουσιαστικά τη «διχοτόμηση» της Κυπριακής Δημοκρατίας, δεδομένου ότι ο νέος συνεταιρισμός θα είναι διζωνικός, καμία από τις πλευρές δεν θα μπορεί να αξιώσει αρμοδιότητες ή ευθύνες επί της άλλης, το τουρκοκυπριακό κράτος θα μπορεί να ασκεί ελεύθερα κυριαρχία, θα έχει δικό του Σύνταγμα, σύνορα, σημαία και εθνικό ύμνο. Με την αποδοχή του σχεδίου Ανάν νομιμοποιούνται αρκετά τετελεσμένα της τουρκικής εισβολής και κατοχής.
Στο νέο χάρτη θα κατονομάζεται ξεχωριστό τουρκοκυπριακό κράτος και επιπλέον, η σχέση των Τουρκοκυπρίων με τους Ελληνοκυπρίους δεν είναι σχέση μειοψηφίας-πλειοψηφίας, αλλά σχέση πολιτικής ισότητας. Για παράδειγμα, στη μεταβατική περίοδο στην ομοσπονδιακή κυβέρνηση και στο Κοινοβούλιο, οι Τουρκοκύπριοι θα είναι ισάριθμοι με τους Ελληνοκύπριους, ενώ μετά τις εκλογές της 13ης Ιουνίου 2004 οι Τουρκοκύπριοι θα εκπροσωπούνται με ίσο αριθμό βουλευτών (24+24) στη Γερουσία.
Το τελικό σχέδιο του ΟΗΕ επιτρέπει τελικά την παραμονή μεγαλύτερου αριθμού εποίκων στο νησί -45.000 σε αντίθεση με τα προηγούμενα σχέδια που προέβλεπαν μείωση του αριθμού τους-, οι οποίοι μάλιστα γίνονται πολίτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ειδικά για την Τουρκία, το σχέδιο επιτρέπει την παραμονή του τουρκικού στρατού στην Κύπρο, παρά την αριθμητική μείωση. Επιπλέον, παραμένουν σε ισχύ οι συμφωνίες Εγγυήσεων του 1960, γεγονός που σημαίνει ότι η Τουρκία –ως εγγυήτρια δύναμη- θα έχει το δικαίωμα να παρέμβει, όχι μόνο σε ό,τι έχει να κάνει με τα εσωτερικά του τουρκοκυπριακού κράτους, αλλά σε ολόκληρη την Κύπρο.
Σχετικά με το ζήτημα των περιουσιών, ακυρώνεται το υφιστάμενο κεκτημένο στην υπόθεση της Τιτίνας Λοϊζίδου (πέτυχε από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων αποζημίωση από πλευράς Άγκυρας για την περιουσία που έχασε λόγω της κατοχής). Στο εξής, οι περιουσιακές αξιώσεις θα είναι αντικείμενο του λεγόμενου Συμβουλίου Περιουσιών, που αποτελείται από ίσο αριθμό Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων. Ακόμα και στην περίπτωση επιστροφής περιουσιών, αυτή δεν θα αρχίσει πριν από 3 χρόνια για όσες παραμένουν ακατοίκητες και πριν από 5 χρόνια για όσες κατοικούνται. Όσο για τους Ελληνοκύπριους που θα εγκατασταθούν στις τουρκοκυπριακές περιοχές, τα πολιτικά τους δικαιώματα περιορίζονται, δεδομένου ότι ακόμα και οι γερουσιαστές στο εκεί κρατίδιο εκλέγονται μόνο από τους Τουρκοκύπριους.
Οι οικονομικά ασθενέστεροι Τουρκοκύπριοι θα ωφεληθούν πολλαπλά από την ένταξη στην ΕΕ, η οποία θα προσφέρει βοήθεια για την οικονομική σύγκλιση του τουρκοκυπριακού κράτους με το ελληνοκυπριακό. Επιπλέον, σημαντικό τμήμα του κόστους για την οικονομική σύγκλιση των δύο κοινοτήτων θα βαρύνει την ανθούσα οικονομικά ελληνοκυπριακή πλευρά.
Τέλος, ιδιαίτερα θετικό για την τουρκοκυπριακή πλευρά είναι το γεγονός ότι όλες οι πρόνοιες του σχεδίου του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ που αφορούν τους Τουρκοκυπρίους τίθενται σε ισχύ άμεσα, εφόσον εγκριθεί η συμφωνία στα δημοψηφίσματα και από τη Βουλή των Ελλήνων και την Τουρκική Εθνοσυνέλευση.
Είναι καλό να μαθαίνουμε την πρόσφατη ιστορία της Κύπρου μας γιατί οι ίδιοι κύκλοι επιδιώκουν την επαναφορά ενός παρόμοιου Σχεδίου Ανάν το οποίο όμως την φορά αυτή θα προωθούν οι «αριστεροί» της Κύπρου.
Πηγή: pentapostagma.gr
No comments:
Post a Comment