Πόσο ελεύθεροι αισθάνεστε κάθε φορά που κάνετε «like»
στο facebook ή ανεβάζετε ένα σχόλιο στο twitter; Τα κοινωνικά δίκτυα έφεραν την
πληροφορία κυριολεκτικά στα χέρια μας, δίνοντας για πρώτη φορά την ευκαιρία σε
εκατομμύρια ανθρώπους να γίνουν παραγωγοί και όχι απλώς καταναλωτές περιεχομένου.
Δεν έχουν, όμως, όλοι την ίδια γνώμη. Τα socialmedia δεν είναι το βασίλειο της
απόλυτης ελευθερίας. Αναδεικνύουν τον πιο κακό εαυτό μας, προκαλούν εθισμό και
μας αναγκάζουν να ζούμε σε μια γυάλινη σφαίρα, εκχωρώντας τα τελευταία ψήγματα
ιδιωτικότητας που μας έχουν απομείνει.
Ο «φιλιππικός» εναντίον των κοινωνικών δικτύων ανήκει στον βρετανοαμερικανό
συγγραφέα και επιχειρηματία Άντριου Κιν, ο οποίος αποτελεί εμβληματική
φυσιογνωμία του «κινήματος» ενάντια στην κοινωνική δικτύωση. Όπου σταθεί κι
όπου βρεθεί δεν χάνει την ευκαιρία να κατακεραυνώνει το facebook, ανάγοντάς το
σε εχθρό τόσο του ατόμου όσο και της κοινωνίας.
Στο
τελευταίο του βιβλίο με τίτλο «Ψηφιακός ίλιγγος: Πώς η ηλεκτρονική κοινωνική
επανάσταση του σήμερα μας διχάζει, μας μικραίνει και μας αποπροσανατολίζει», ο
Κιν περιγράφει την κοινωνική δικτύωση ως την πιο «βασανιστική πολιτιστική
μεταμόρφωση από την εποχή της Βιομηχανικής Επανάστασης».
Τα
κοινωνικά δίκτυα υποστηρίζει, μας οδηγούν στην υπερκατανάλωση πληροφοριών τις
οποίες δεν προλαβαίνουμε να αφομοιώσουμε και καλλιεργούν ένα υπερτροφικό Εγώ,
κάνοντας τον χρήστη να θεωρεί ότι όλος ο κόσμος περιστρέφεται γύρω από τον
εαυτό του ή, μάλλον, από το ψηφιακό προφίλ του.
Οι απόψεις αυτές, υπερβολικές και κινδυνολογικές κατά πολλούς, προκαλούν θύελλα αντιδράσεων κάθε φορά που διατυπώνονται. Ο ίδιος αρέσκεται να αποκαλεί τον εαυτό του «Αντίχριστο της Σίλικον Βάλεϊ», όπου έχουν την έδρα τους οι μεγαλύτερες εταιρείες τεχνολογίας του κόσμου.
Ο
52χρονος συγγραφέας έγινε ευρέως γνωστός το 2007, όταν εκδόθηκε το βιβλίο του
«Η λατρεία του ερασιτέχνη: Πώς το Ίντερνετ σκοτώνει τον πολιτισμό μας», που
μεταφράστηκε σε 17 γλώσσες, στο οποίο καταφέρεται εναντίον της δωρεάν διανομής
περιεχομένου μέσω του Διαδικτύου, υποστηρίζοντας ότι οι ερασιτεχνικές
προσπάθειες υπονομεύουν την ποιότητα.
Σε
πρόσφατη συνέντευξή του στο ιταλικό περιοδικό Εspresso ο Κιν ανέλυσε τους τρεις
λόγους για τους οποίους «το να μοιράζεσαι περιεχόμενο (μέσω των κοινωνικών
δικτύων) είναι παγίδα».
«Πρώτον,
το facebookκαι το Google έχουν μετατραπεί σε προϊόντα προς πώληση στους
διαφημιστές. Οι καταναλωτές πιέζονται διαρκώς να αποκαλύψουν προσωπικές τους
πληροφορίες, οι οποίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν με αναρίθμητους τρόπους,
ακόμη και για να αρνηθεί μια εταιρεία να δώσει δουλειά σε κάποιον ή να του
παράσχει ιατρική κάλυψη. Δεύτερον, οι κυβερνήσεις χρησιμοποιούν τα social media
για να συλλέξουν δεδομένα για τους πολίτες.
Τρίτον, τα κοινωνικά δίκτυα είναι
εθιστικά, όπως τα αναψυκτικά ή τα τσιγάρα. Ο εθισμός που προκαλούν
τροφοδοτείται από τον ναρκισσισμό μας, οδηγώντας μας σε παιδιάστικα καμώματα».
1 comment:
υπάρχει πάντα αυτό το ενδεχόμενο που λέει η ανάρτηση... πρέπει να προσέχουμε!!!
Post a Comment