Αφού η Εκκλησία, μας παρουσίασε την Ανάσταση του Κυρίου
ημών Ιησού Χριστού, με πειστήρια, τις προηγούμενες δύο Κυριακές, την Τρίτη
Κυριακή, μετά το Πάσχα, δηλώνει ότι ο Ιησούς Χριστός Σταυρώθηκε και Αναστήθηκε
για τους ανθρώπους. Για τη δική τους έλευση από το θάνατο στη ζωή, από το
σκοτάδι στο Φως.
Η συγχώρεση των ανθρώπινων αμαρτιών, όσες και όποιες και
αν είναι αυτές, έρχεται μέσα από τη δεξαμενή νερού, κοντά στην προβατική πύλη
της Ιερουσαλήμ, που ονομαζόταν Βηθεσδά (ελαιώνας ή οίκος του Θεού), με την ίαση
του παραλύτου.
«Έγειρε, άρον τον κράβατόν σου και περιπάτει». Αυτό το γεγονός έχει
ουσιώδεις συμβολισμούς και κυριολεξίες.
Στη συγκεκριμένη λίμνη, ως γνωστό, δε θεραπεύονταν όλοι
όσοι προσέφευγαν, δεν υπήρχε κάποια συγκεκριμένη σειρά ή ιεραρχία.
Ο Θεός γνωρίζει ότι η κάθε ασθένεια, η κάθε δοκιμασία,
είναι για τον κάθε άνθρωπο, η οδός της σωτηρίας του, αρκεί να το
συνειδητοποιήσει και να το πιστέψει, όπως ο στοργικός πατέρας νουθετεί το παιδί
του με συγκεκριμένες τιμωρίες, ώστε να το βοηθήσει να ωριμάσει πνευματικώς και
ψυχικώς, αυτός είναι ο ρόλος των δοκιμασιών.
Ο παράλυτος ήταν εκεί τριάντα οκτώ χρόνια.
Το πλήθος των ασθενών δηλώνει το πλήθος των αμαρτωλών και
την πληθώρα των αμαρτιών.
«Θέλεις υγιής γενέσθαι;»
Ο Ιησούς χριστός δεν έρχεται σε κανένα εάν αυτός δεν το
επιθυμεί με γνησιότητα, με αλήθεια, με μετάνοια. Γι` αυτό θέτει το συγκεκριμένο
ερώτημα στον παράλυτο και σε κάθε άνθρωπο.
Το ερώτημα αυτό συνδέεται και με μία παράδοση πνευματικού
αστείου, που μας βοηθά να κατανοήσουμε το δε θέλουμε την ίασή μας. Το
πνευματικό αυτό αστείο αναφέρεται σε ένα από τους τρεις Αγίους με το εξαιρετικό
όνομα Άγιος Ιλαρίωνας.
Δύο τυφλοί μαθαίνουν ότι θα περάσει το σκήνωμα του Αγίου
Ιλαρίωνα από το δρόμο που ζητιάνευαν.
Ο ένας αμέσως λέει στον άλλο:
è Σήκω να
φύγουμε από εδώ.
è Γιατί;
Ρωτά ο άλλος.
è Φαντάστηκες
να μας κάνει καλά;
Η εξήγηση είναι απλή του ερωτήματος: Πώς θα ζούσαν μετά
και μάλιστα τόσο οικονομικώς άνετα;
Γι` αυτό πολλοί δε θέλουν να γιατρευτούν. Πιστεύουν ότι
οι σκέψεις, οι πράξεις τους είναι στη σωστή γι` αυτούς κατεύθυνση. Αγνοούν και
αρνούνται να γνωρίσουν άλλους δρόμους.
Ως άνθρωποι, δεν είμαστε βέβαια παράλυτοι, προχωρούμε,
αναπτυσσόμαστε, με τις επιστήμες, με τις ανακαλύψεις, με την ποιότητα της ζωής,
όσοι το θέλουν, όσοι το βλέπουν.
Ο Ιησούς Χριστός μας ρωτά: «Θέλετε να συντονίσετε την
υγεία του σώματος και της ψυχής;» Ως γνωστό η ψυχική υγεία είναι η κυριαρχούσα
και έπεται η σωματική.
Από εμάς εξαρτάται!
Δρ. Ανδρέας Σοφόκλης
ΕΜΕ Φιλολογικών Μαθημάτων, ΥΠΑΝ
1 comment:
«Άρον τον κράβατόν σου και περιπάτει», η φράση αυτή προέρχεται από το Κατά Ιωάννην Ευαγγέλιον (Ε', 8) και μεταφράζεται ως «σήκωσε το κρεβάτι σου και περπάτα». Τα συγκεκριμένα λόγια τα είπε ο Ιησούς σ' έναν παράλυτο.
Σήμερα η φράση αυτή λέγεται ως παρακίνηση σε κάποιον για να πάψει να αδρανεί.
Post a Comment