Friday, March 13, 2020

Η οικογένεια Νεοκλέους και η σχέση της με την Αγλαντζιά

Του Άκη Πηγασίου
Ο παππούς Νεοκλής Κωνσταντίνου καταγόταν από τον Άγιο Θεόδωρο Αγρού. Πήγε νεαρός στη Λεμεσό, όπου παντρεύτηκε την Αυγούστα Παπαθεοδώρου και απέκτησαν έξι παιδιά. Εργαζόταν στο χυτήριο του Κυριακίδη και μετά απέκτησε δικό του χυτήριο. Έφτιαξε αρκετές καμπάνες και μανουαλια τα οποία ακόμη υπάρχουν σε εκκλησίες κυρίως της επαρχίας Λεμεσού. Μετά την αφυπηρέτηση του ήλθε Λευκωσία.

Ο πρώτος από αριστερά είναι ο Κυριάκος Νεοκλέους. Μετά την αποφοίτηση του από το Λανίτειο στη Λεμεσό λόγω του πολέμου του 40 σπούδασε με αλληλογραφία και με Άγγλους καθηγητές και μετά ήλθε Λευκωσία όπου ίδρυσε το Επιμορφωτικό Ινστιτούτο Νεοκλέους όπου δίδασκε εμπορικά μαθήματα όπως στενογραφία, δακτυλογραφία, λογιστική κ.α. Το 1950 ίδρυσε το Εμπορικό Λύκειο Νεοκλέους. Ένα σχολείο που έμελλε να γίνει το κατ' εξοχήν Οικονομικό Λύκειο της Λευκωσίας. Ο θείος Κυριάκος είναι ο μόνος εν ζωή από τα έξι αδέλφια.

Η μ Ολυμπία Νεοκλέους, μετά Χρήστου, η μικρότερη αδελφή, ακολούθησε τον θείο Κυριάκο στη Λευκωσία. Δούλεψε στη ΝΑΑFI και μετά στο Φούλπραιτ. Παντρεύτηκε τον Γιαννάκη Χρήστου, υιό του Χρήστου Χατζιηπουρκή και ανηψιό του Ανδρέα Μήτα. Η θεία Ολυμπία ήταν η πρώτη που κατοίκησε Αγλαντζιά και έμειναν για πολλά χρονια στο σπίτι που έκτισαν δίπλα από το Ελλάς και το καφενείο του Μελή. Οι αναμνήσεις μου πολλές από τις συνάξεις της οικογένειας στο σπίτι της θείας Ολυμπίας και του θείου Γιαννάκη. Ο παππούς Νεοκλής και η γιαγιά Αυγούστα έμειναν αρκετά χρόνια στη θεία Ολυμπία μετά που ήλθαν από τη Λεμεσό. Η ξαδέλφη μου Αυγή μένει στην Αγλαντζιά. Θυμάμαι κάθε Κυριακή ερχόταν ο θείος Κυριάκος, ο θείος Κώστας και όλα τα ξαδέλφια και πηγαιναμε κινηματογράφο. Με μισό σελίνι δυο έργα!!!!

Η μητέρα μου μ Χρυσούλα Νεοκλέους, μετά Πηγασίου, η μεγαλύτερη από τα έξι αδέλφια, ακολούθησε επίσης το θείο Κυριάκο στη Λυκωσία και μετά που παντρεύτηκε ακολούθησε τη θεία Ολυμπία στην Αγλαντζιά. Αρχικά νοικιάσαμε σπίτι στην τουρκική συνοικία της Αγλαντζιάς, στον κύριο δρόμο, κοντά στο παλιό τυροκομείο, και μετά κτίσαμε κοντά στην εκκλησία και το σχολείο και μετακομίσαμε. Κάποια χρόνια ο θείος Κυριάκος λειτούργησε οικοτροφείο για τους μαθητές του Λυκείου στην Αγλαντζιά και βοηθούσε και ο παππούς και η μητέρα μου. Η μητέρα μου βοηθούσε επίσης τον πατέρα μου, μ Σωφρόνη, με τη δουλειά του στη Λευκωσία. Είχε μια μικρή βιοτεχνία δερμάτινων ειδών. Με τον αδελφό μου Μάριο έχουμε αρκετές αναμνήσεις και από τα δυο σπίτια που μείναμε και από το δημοτικό σχολείο και έχουμε αρκετούς φίλους. Ο παππούς και η γιαγιά έμειναν για αρκετά χρόνια μαζί μας επίσης.

Η δεύτερη ιστάμενη από αριστερά είναι η μ θεία Πόλα. Πήγε νεαρή στην Αγγλία και μετά από αρκετά χρόνια επέστρεψε και έμεινε και εκείνη στην Αγλαντζιά. Πρώτα με τον παππού και τη γιαγιά και έπειτα που παντρεύτηκε το θείο Νίκο Παύλου έκτισαν και αυτοί στην Αγλαντζιά.

Ο τρίτος ιστάμενος είναι ο θείος Θεόδωρος ο οποίος μετανάστευσε στην Αμερική όπου σταδιοδρόμησε σε μια μεγάλη ασφαλιστική εταιρεία. Ερχόταν συχνά στην Κύπρο με τη σύζυγο του Ελενίτσα και έμεινε αρκετές φορές στην Αγλαντζιά στη θεία Ολυμπία.

Ο καθήμενος δεξιά είναι ο μ θείος Κώστας ο οποίος καθόταν Λευκωσία κοντά στην αρχιεπισκοπή. Εργαζόταν στη Δεκέλεια στην αγγλική βάση. Ερχόταν συχνά στην Αγλαντζιά στους γονείς του και τις αδελφές του με τη θεία Ισμήνη και τα ξαδέλφια μου. 


Στη Αγλαντζιά έχω αφήσει ένα μεγάλο κομμάτι της ζωής μου και αρκετές αναμνήσεις. Με τους γείτονες μας στην οδό Καβάλας περάσαμε υπέροχα όπως και με τους συμμαθητές και φίλους μου στο Δημοτικό.
Άκης Πηγασίου

No comments: