
Διευθύνων Σύμβουλος
Συμβουλευτικού Οίκου
Innovage Consulting
Δρ. Κώστας Κονής
.
Ένα τεράστιο θέμα θα μας απασχολήσει στο σύντομο αυτό άρθρο. Θέμα που γίνεται ακόμα πιο κρίσιμο σε περιπτώσεις όπου υπάρχουν ανησυχίες για δύσκολους καιρούς. Εκείνο της ανάγκης ύπαρξης στρατηγικής από τις επιχειρήσεις μας. Μικρομεσαίες και μη. Είναι πραγματικά εκπληκτικό, πόσο μικρό ποσοστό επιχειρήσεων -και δεν ισχύει μόνο στη χώρα μας- έχουν συγκεκριμένη, κατανοητή και υλοποιήσιμη στρατηγική. Χωρίς όμως στρατηγική, πώς είναι δυνατό να γνωρίζουμε προς τα πού βαδίζουμε; Πώς μπορούμε να ξέρουμε αν είμαστε στη σωστή πορεία; Πόσο απέχουμε από τους στόχους μας; Ποιες διορθωτικές κινήσεις και πότε θα πρέπει να κάνουμε, για να οδηγήσουμε το σκάφος της επιχείρησής μας με επιτυχία στον προορισμό του; Υπάρχει βέβαια η λανθασμένη αντίληψη, ότι η στρατηγική αφορά μόνο μεγάλους οργανισμούς με πολυάριθμο προσωπικό και κεφάλαια, και διεθνή ίσως δραστηριοποίηση και εμβέλεια. Αυτό είναι λάθος. Μεγάλο λάθος. Η στρατηγική είναι απαραίτητη για όλες ανεξάρτητα τις επιχειρήσεις. Ανεξαρτήτως μεγέθους και κύκλου εργασίας. Μήπως οι μικροί έχουν την πολυτέλεια να οδηγούνται εκεί που θέλουν χωρίς να γνωρίζουν πού πάνε;
Το ευχάριστο είναι ότι υπάρχουν σήμερα τα μέσα και τα εργαλεία, με τα οποία μπορεί μια επιχείρηση να δημιουργήσει τη στρατηγική της -εφ’ όσον υπάρχουν τα αναγκαία στοιχεία- σε λιγότερο από μία μέρα! Γιατί λοιπόν να περπατούμε στα τυφλά; Αν δεν γνωρίζουμε πού πάμε, είναι φυσικό να θεωρούμε ότι όλοι οι δρόμοι οδηγούν στον προορισμό μας. Οι πιο πολλοί όμως από τους δρόμους αυτούς θα μας οδηγήσουν στην καταστροφή. Στρατηγική λοιπόν. Απαραίτητο στοιχείο επιτυχίας. Όπως ακριβώς η πυξίδα και το νερό στον οδοιπόρο.
Ας δούμε όμως τι είναι στρατηγική. Με απλά λόγια, στρατηγική είναι ο τρόπος με τον οποίο εμείς επιλέγουμε να υλοποιήσουμε ένα όραμά μας. Στην προσπάθεια αυτή χρησιμοποιούμε εργαλεία, μεθόδους και τακτικές που θα επιφέρουν τα επιθυμητά αποτελέσματα. Ο τελικός στόχος δηλαδή μιας στρατηγικής είναι να δημιουργήσει και υλοποιήσει ένα τέτοιο πρόγραμμα δράσης, το οποίο θα έχει τις μεγαλύτερες πιθανότητες επίτευξης του επιθυμητού στόχου. Λέμε «τις μεγαλύτερες πιθανότητες», γιατί στον κόσμο των επιχειρήσεων, όπως και στη ζωή δεν υπάρχει ποτέ καμία εγγύηση για την τελική έκβαση των πραγμάτων. Παραστατικά, θα μπορούσαμε να πούμε ότι μια επιτυχημένη στρατηγική θα πρέπει να περιλαμβάνει τα βασικά στοιχεία της κίνησης.

Ας αρχίσουμε με προβληματισμό στις πολύ βασικές ερωτήσεις. Πού θέλουμε να πάμε; Πόσο εφικτό είναι; Ποια είναι η αγορά μας; Πώς θα επιτύχουμε το στόχο μας; Πότε και πώς θα κάνουμε αλλαγές, αν τα πράγματα δεν εξελιχθούν όπως τα σχεδιάσαμε; Δεν αρκεί να γεμίζουμε το όχημά μας με βενζίνη, ούτε ακόμη να το συντηρούμε. Πρέπει να γνωρίζουμε πρώτα απ’ όλα πού πάμε. Στρατηγική λοιπόν. Για κάθε επιχείρηση. Μικρή η μεγάλη. Σύγχρονη όμως και ευέλικτη. Προσαρμοσμένη στους σύγχρονους καιρούς. Είναι απαραίτητη προϋπόθεση επιβίωσης και επιτυχίας.
2 comments:
ενδιαφερον...στρατηγική και στο συναίσθημα άραγε;...στο πώς και πότε;...η μήπως αυτό υπερβαίνει παντός σχεδίου;... :)
Cook. Τίποτα δεν υπερβαίνει παντός σχεδίου, ειδικά στις μέρες μας...
Post a Comment