Πρέπει να αλλάξουν και γιατί τα βιβλία της Ιστορίας;
Γιώργος ΛουκαΐδηςΈχουμε πει ότι βελτιώσεις χρειάζονται και στο μάθημα της ιστορίας και οι βελτιώσεις που απαιτούνται είναι προς δυο κατευθύνσεις. Η μια είναι αυτή που δεν συζητήθηκε
καθόλου και έχει να κάνει με το γεγονός ότι οι μαθητές μας δυστυχώς, χασμουριούνται την ώρα του μαθήματος της Ιστορίας, όπως και στα υπόλοιπα μαθήματα, οπότε πρέπει να αλλάξουν οι παιδαγωγικές μέθοδοι.
Το δεύτερο είναι ότι υπάρχουν σοβαρά κενά, ελλείψεις κα αδυναμίες στη διδασκαλία της σύγχρονης κυπριακής ιστορίας. Σε κάποιες τάξεις του δημοτικού δεν υπάρχουν καν συγγράμματα. Θέλω να επισημάνω πως έχουμε τη δική μας αντίληψη για το πώς πρέπει να γράφεται η Ιστορία και ποιες αρχές πρέπει να τηρούνται: Δεν είναι τα κόμματα ούτε οποιοδήποτε πολιτικό πρόσωπο που θα προχωρήσει στη συγγραφή νέων βιβλίων. Τη δουλειά αυτή πρέπει να την κάνουν οι ειδικοί στη βάση των αρχών που έχουν εκπονηθεί από το Συμβούλιο της Ευρώπης και με τις οποίες εμείς ως ΑΚΕΛ συμφωνούμε. Εμείς λέμε ότι όχι μόνο για την ιστορία, αλλά γενικότερα μέσα από το αναλυτικό πρόγραμμα πρέπει να προσφέρεται παιδεία στα πλαίσια του ελληνικού πολιτισμού. Η παιδεία για τους Ε/κ ήταν και θα παραμείνει ελληνική. Ουδείς εισηγήθηκε κάτι διαφορετικό.
Ελληνική παιδεία όμως, δεν σημαίνει ούτε εθνικιστική παιδεία, ούτε σοβινιστική, ούτε μονοπολιτισμική, ούτε στενά εθνοκεντρική. Πιστεύω ότι συμφωνούμε όλοι πως ελληνική παιδεία σημαίνει οικουμενική, ανθρωπιστική, πολυπολιτισμική παιδεία και είναι σε αυτό το πλαίσιο που εντάσσεται η προσπάθεια αναμόρφωσης των αναλυτικών προγραμμάτων. Την ίδια ώρα που θα καλλιεργείται η εθνική, θρησκευτική, πολιτιστική ταυτότητα των Ε/κ θα πρέπει να γίνεται σεβαστή και να δίνεται η δυνατότητα για καλλιέργεια της ταυτότητας όλων όσων διαφέρει η ταυτότητά τους από τη δική μας.
9 comments:
.....Τη δουλειά αυτή πρέπει να την κάνουν οι ειδικοί στη βάση των αρχών που έχουν εκπονηθεί από το Συμβούλιο της Ευρώπης και με τις οποίες εμείς ως ΑΚΕΛ συμφωνούμε.
Ωραια ακουγεται. Μα θα δεχτεί άραγε ο ανωτέρω Κος να γραφεί η αλλαγή στάσης του ΑΚΕΛ?
Μην τρελαθούμε την ιστορία την γράφουν και την διδάσκουν ως συμφέρει.
Λάβετε ως απόδειξη την στάση του Υπουργού Παιδείας. Στην Σημερινή έχουν γραφεί κατα κόρον άρθρα. Και αναφέρω την Σημερινή γιατί τουλάχιστον έχει μια συνέχεια και μια συνέπεια στο λόγο της σε σχέση με τους Αγώνες του Ελληνισμού
Τη Δευτέρα 25 Ιουνίου 1984 το επίσημο όργανο του Κομμουνιστικού ΑΚΕΛ «Χαραυγή» (της Δευτέρας) δημοσίευσε άρθρο με τον τίτλο «Γιατί η δυναμική εμπλοκή της Ελλάδος θα οδηγήσει στην καταστροφή της Κύπρου». Μερικά αποσπάσματα: «Η δυναμική εμπλοκή της Ελλάδος στην Κύπρο όχι μόνο θα επισπεύσει την υλοποίηση τετελεσμέων γεγονότων αλλά και θα οδηγήσει το Κυπριακό σε μια σειρά νέες περιπέτειες»...... «Η αποστολή μιάς ή και περισσότερων ελληνικών μεραρχιών στην Κύπρο σημαίνει την ανταπόδοση με διπλάσιες και τετραπλάσιες μεραρχίες Τουρκικού στρατού». «Σε μια στιγμή που όλοι διαπιστώνουμε ότι το πρόβλημα μας βρίσκεται σε μια πολύ κρίσιμη, υπάρχουν εκείνες οι δυνάμεις, που θέλουν να μας οδηγήσουν σε νέες περιπέτειες. Σε τυχοδιωκτισμούς. Στην καταστροφή. Και αυτό με την επιθυμίατης δυναμικής εμπλοκής της Ελλάδος στην Κύπρ. Με την αποστολή μιας ή περισσότερων μεραρχιών Ελληνικού Στρατού στην Κύπρο». Το απόγευμα της ίδιας μέρας (25-06-1984) ο Τούρκος Πρωθυπουργός Οζάλ δήλωσε ότι θα «στριμώξει την Ελλάδα στην γωνία» αν η Αθήνα δεν τερματίσει την εχθρότητα. Κατά τη διάρκεια της Τουρκικής εισβολής στην Κύπρο το 1974 ο τουρκοκυπριακός σταθμός «Μπαϊράκ» μετέδιδε : «Κύπριοι, πετάξτε τα όπλα και διώξτε τους Έλληνες αξιωματικούς γιατί αυτοί φταίνεγια όλα σας τα κακά» ( Απο το βιβλίο : «Πεθαίνοντας στην Κύπρο» , Σπ.Παπαγεωργίου)
Θα γραφεί στην Νέα Ιστορία?
Αγαπητέ Φοίβο σε χαιρετώ.
Οι δηλώσεις Λουκαίδη απηχούν την πραγματικότητα και νομίζω ότι δεν σηκώνουν καμία παρερμημεία.
- Την ιστορία δεν θα την γράψει κανένα κόμμα αλλά οι ειδικοί.
- Η παιδεία θα παραμείνει ελληνική.
Παρόμοια είπε πολλές φορές και ο ίδιος ο υπουργός παιδείας και διερωτώμαι γιατί κάποιοι κάνουν πως δεν καταλαβαίνουν.
Μιλάμε διαρκώς για τα "καθίσματα" ενός οχήματος που ακόμα δεν έχουμε αποφασίσει τι είναι. Αυτοκίνητο; Άμαξα με άλογα; Ποδήλατο; Κάρο;
Δηλαδή, με άλλα λόγια, μιλάμε για "Περιεχόμενο" και δεν μιλάμε για το Πλαίσιο.
Η Ιστορία, κατά την αντίληψή μου, είναι από τα πιο σημαντικά μαθήματα. Γιατί είναι το μάθημα που πρέπει να καλλιεργεί τη Συστηματική και Συγκριτική Σκέψη.
Η Ιστορία ΔΕΝ είναι μάθημα καλλιέργειας εθνικού φρονήματος, τουλάχιστον όχι με τους όρους του 19ου αιώνα που ακόμα ισχύουν στα δικά μας σχολεία.
Και το πιο σημαντικό: Εκπαιδεύστε τους Εκπαιδευτικούς. Το ότι κάποιος τελείωσε Φιλολογία, δεν σημαίνει πως μπορεί να διδάξει. Μπορεί να είναι σπουδαίος/α Φιλόλογος αλλά απαράδεκτος/η εκπαιδευτικός. Και ασφαλώς αυτό ισχύει για όλα τα μαθήματα και για όλες τις επιστήμες. Όπως και οι τακτικές εξετάσεις των Εκπαιδευτικών που να πιστοποιούν το πόσο καλά ενημερωμένοι είναι για τις τελευταίες εξελίξεις στον τομέα τους.
Και άλλα πολλά.
Λοιπόν. Ας αποκτήσουμε πρώτα Σύστημα Παιδείας και μετά, ας δούμε τα υπόλοιπα.
Αλλιώς, " άλλα λόγια ν' αγαπιόμαστε".
Κατά τη γνώμη μου βεβαίως!
Δεν έχω προσωπική άποψη τι επικρατεί στην Κύπρο όσον αφορά την διδασκαλία της σύγχρονης κυπριακής ιστορίας … για αυτό αναφέρομαι πιο γενικά … είναι τραγικό κατ’ εμε τα σχολικά βιβλία και δει της ιστορίας να είναι ανεπαρκή, ελλιπή και μονομερή. Όλα αυτά εισπράττονται εις βάρος της συνοχής της κάθε κοινωνίας.
Κάθε σοβινιστική παιδεία δεν διευρύνει το πνεύμα, δεν βοηθά στην γνώση και κράτα το νου περιορισμένο σε στενά πλαίσια.
swsta giati pws ginete na diekdikoume lisi tou kipriakou apou 8a zisoume agapimeni i istoria mas na stamata to 1960 opou itan meli gala kai na sinexizete amesos meta to 1974.
tha einai sosto na grafti kai touti i istoria se stil dokimiou opou to dokimio einai andikimeniko.
na mathoume akoma ti ekamame kai ti mas ekaman kai apo pies plebres.
idi sta katexomena exoun ala3i tin istoria apo opou epigaze o ethnikizmos kai to misos pros tin plebra mas.
Η παιδεία μας ούτε ελληνική είναι, ούτε χαρακτήρα έχει ούτε ανθρώπους σκεπτόμενους παράγει, ούτε τίποτα. Ερασιτέχνες δάσκαλοι που μόνο από τύχη και ταλέντο κάποιοι κάμνουν καλά τη δουλειά τους.
Και η προσέγγισις του πράγματος από το ΑΚΕΛ είναι για κλάμματα. Η διδακτέα ύλη είναι ένα ζήτημα. Πριν φτάσουμε εκεί, υπάρχουν πολλά άλλα. Δεν έχουμε ρούχα να φορέσουμε και ψάχνουμε καπέλο;
Να δεις που και εγώ σιγά σιγά όσο γνωρίζω από πιό κοντά τις αντιλήψεις σας και τον χαρακτήρα σας, φτιάχνω την άποψη ότι πρέπει να σας αφήσουμε στην μοίρα σας, τζάμπα στέλνουμε την νεολαία μας να σας υπερασπιστεί, τζάμπα σπαταλάμε τον μόχθο μας για να ζείτε πλουσιοπάροχα και να αυθαδιάζετε, να δεις που και εγώ καταλήγω ότι δεν αξίζετε τον κόπο και τις θυσίες που κάνει ο Ελληνικός λαός, σιγά σιγά αρχίζω να καταλαβαίνω γιατί όποιος κατεβαίνει στην Κύπρο γυρίζει αντικύπριος.
Ώστε το ΑΚΕΛ θα γράψει ιστορία στην Ελληνική γλώσσα, διότι αυτό που περιέγραψε ο Γιώργος Λουκαΐδης μόνο ιστορία για ε/κ δεν είναι.
Είδα τον κο Χριστόφια στην Νάουσα και για την παρουσία του εκεί έκανα έφωτο σχόλιο στο ΑΠΟΕΛ
@ sub92 said. Νομίζω όλοι συμφωνούν για τους "ειδικούς"....
@ Μιχάλης. Αγαπητέ Μιχάλη σε αντιχαιρετώ. Κάποιοι θα κάνουν πως δεν καταλαμβαίνουν, κάποιοι άλλοι θα κάνουν πως καταλαμβαίνουν και κάποιοι άλλοι πραγματικά ενδιαφέρονται ποσώς... Μακάρι να βρούμε το δρόμο μας κι εδώ...
@ politispittas. Τα τσουχτερά κεντρίσματά σου με βρίσκουν σύμφωνο. Ιδιαίτερα για το πλαίσιο. Το ακανθώδες ερώτημα παραμένει, για το ποιος και πώς θα διδάσκεται η Ιστορία, ως εργαλείο κριτικής σκέψης και όχι αφιόνισμα των μαθητών...
@ acer_v. Τα προβλήματα λίγο ή πολύ είναι παρόμοια με πολλές άλλες χώρες. Συμφωνώ απόλυτα ότι:"κάθε σοβινιστική παιδεία δεν διευρύνει το πνεύμα, δεν βοηθά στην γνώση και κράτα το νου περιορισμένο σε στενά πλαίσια" και όχι μόνο.
@ anathemame. Μέχρι να λύσουμε το Κυπριακό και τα θέματα Ιστορίας, ας ξεκινήσουμε από τα εύκολα, όπως είναι η χρησιμοποίηση των Αγγλικών χαρακτήρων αγαπητέ 'αναθεμάμε' για να μπορούμε να συνεννοούμεθα!!
@ Φάληρος Κυπριώτης. Σήμερα η παιδεία μας, απλώς μας παιδεύει όλους...
@ aiolos. Κάκιστο κακό ο φανατισμός και μάλιστα αυτού του είδους, που δεν οφελεί σε τίποτα απολύτως.
Post a Comment