Είναι πραγματικά εξοργιστική και απαράδεκτη η ανοχή που επιδεικνύεται από τους εκάστοτε κυβερνώντες, αλλά και από τη Βουλή στην παράτυπη και παράνομη από κάθε άποψη μονοπωλιακή κατάσταση που δημιουργήθηκε εδώ και δεκαετίες σε ένα μεγάλο αριθμό ημικρατικών οργανισμών, όπου συγκεκριμένα μεγάλα δικηγορικά γραφεία επιλέγονται ως νομικοί σύμβουλοι χωρίς την προκήρυξη δημόσιου διαγωνισμού. Παραβιάζοντας έτσι τις αρχές της διαφάνειας, της ίσης μεταχείρισης, της προστασίας του ανταγωνισμού και της μη διάκρισης οικονομικών φορέων.
Παρά τις σαφείς οδηγίες του Γενικού Λογιστηρίου της Δημοκρατίας και των υποδείξεων του Γενικού Ελεγκτή της Δημοκρατίας, Οδυσσέα Μιχαηλίδη, εντούτοις το απαράδεκτο αυτό φαινόμενο της εξυπηρέτησης συγκεκριμένων συμφερόντων δικηγόρων και δικηγορικών γραφείων συνεχίζεται. Αυτές οι απευθείας αναθέσεις, που καμία σχέση δεν έχουν με τη χρηστή διοίκηση, με τη διαφάνεια και την ισονομία, γίνονται, πλέον, με τόσο ανεξέλεγκτο και προκλητικό τρόπο –αυτά είναι τα αποτελέσματα της ατιμωρησίας– που πρόσφατα προκάλεσε και την έντονη αντίδραση του Παγκύπριου Δικηγορικού Συλλόγου, ο οποίος απαίτησε ίση μεταχείριση και αντιμετώπιση προς όλα τα μέλη του.
Αλγεινή εντύπωση προκαλεί η ανοχή που επιδεικνύει επί του θέματος η Κυβέρνηση και κατ’ επέκταση οι Υπουργοί της που προΐστανται των ημικρατικών οργανισμών. Και αυτό διότι δεν αντιδρούν στην προφανή μονοπωλιακή κατάσταση που δημιουργήθηκε στον τομέα της παροχής νομικών υπηρεσιών παρόλο που αποβαίνει καταφανώς σε βάρος του Δημοσίου, καθώς δεν υπάρχει ανταγωνισμός.
Αλγεινή εντύπωση προκαλεί η ανοχή που επιδεικνύει επί του θέματος η Κυβέρνηση και κατ’ επέκταση οι Υπουργοί της που προΐστανται των ημικρατικών οργανισμών. Και αυτό διότι δεν αντιδρούν στην προφανή μονοπωλιακή κατάσταση που δημιουργήθηκε στον τομέα της παροχής νομικών υπηρεσιών παρόλο που αποβαίνει καταφανώς σε βάρος του Δημοσίου, καθώς δεν υπάρχει ανταγωνισμός.
Εξίσου θλιβερό και το γεγονός ότι δεν ζητήθηκε η παρέμβαση του Γενικού Εισαγγελέα είτε από τους Κυβερνώντες είτε από τη Βουλή για να διαπιστωθεί κατά πόσο δικαιολογείται η διενέργεια ποινικής έρευνας εναντίον διοικητικών συμβουλίων ημικρατικών οργανισμών που, παρά τις προειδοποιήσεις, παρέκαμψαν για άλλη μια φορά τη διαδικασία των δημόσιων προσφορών για την επιλογή του νομικού τους συμβούλου. Αντίθετα και σε αυτή την περίπτωση ισχύει το «εις ώτα μη ακουόντων».
Διά του λόγου το αληθές: Μόλις τέσσερα δικηγορικά γραφεία προσφέρουν νομικές υπηρεσίες σε συνολικά 21 ημικρατικούς οργανισμούς. Υπάρχουν, μάλιστα, περιπτώσεις ημικρατικών οργανισμών που παραμένουν οι ίδιοι νομικοί σύμβουλοι από το 1957 ή από το 1969, όπως είναι η περίπτωση του ΚΟΑ, του ΡΙΚ κ.ο.κ.
Με σκοπό να μπει τέλος στη διαπλοκή που είναι βαθιά ριζωμένη μεταξύ δικηγορικών γραφείων και ημικρατικών οργανισμών, ο πρόεδρος του ΔΗΣΥ, Αβέρωφ Νεοφύτου, και ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΑΚΕΛ, Γιώργος Λουκαΐδης, κατέθεσαν ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής, τον περασμένο Νοέμβριο, πρόταση νόμου για νομοθετική ρύθμιση του θέματος. Τι προβλέπει; Εν ολίγοις, τα αυτόνοητα που ισχύουν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Δηλαδή:
1. Την προκήρυξη δημόσιων διαγωνισμών από πλευράς ημικρατικών οργανισμών για την επιλογή των νομικών τους συμβούλων.
2. Η σύμβαση υπηρεσιών που θα συνάπτεται με τα δικηγορικά γραφεία να μην υπερβαίνει σε διάρκεια τα πέντε έτη.
Δυστυχώς, η διαπλοκή συνεχίζεται, διότι οκτώ μήνες μετά δεν έχει ακόμη περιληφθεί στην ατζέντα της Επιτροπής Οικονομικών της Βουλής για συζήτηση αυτή η πολύ σημαντική, τουλάχιστον κατ’ εμένα, πρόταση νόμου, που σύμφωνα με τους εισηγητές της σκοπό έχει «να ρυθμιστούν οι διαδικασίες σύναψης συμβάσεων από τα νομικά πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου για την παροχή νομικών υπηρεσιών με απώτερο στόχο να τερματιστεί το φαινόμενο της ύπαρξης τέτοιων συμβάσεων με τον ίδιο νομικό οίκο για δεκαετίες».
Διά του λόγου το αληθές: Μόλις τέσσερα δικηγορικά γραφεία προσφέρουν νομικές υπηρεσίες σε συνολικά 21 ημικρατικούς οργανισμούς. Υπάρχουν, μάλιστα, περιπτώσεις ημικρατικών οργανισμών που παραμένουν οι ίδιοι νομικοί σύμβουλοι από το 1957 ή από το 1969, όπως είναι η περίπτωση του ΚΟΑ, του ΡΙΚ κ.ο.κ.
Με σκοπό να μπει τέλος στη διαπλοκή που είναι βαθιά ριζωμένη μεταξύ δικηγορικών γραφείων και ημικρατικών οργανισμών, ο πρόεδρος του ΔΗΣΥ, Αβέρωφ Νεοφύτου, και ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΑΚΕΛ, Γιώργος Λουκαΐδης, κατέθεσαν ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής, τον περασμένο Νοέμβριο, πρόταση νόμου για νομοθετική ρύθμιση του θέματος. Τι προβλέπει; Εν ολίγοις, τα αυτόνοητα που ισχύουν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Δηλαδή:
1. Την προκήρυξη δημόσιων διαγωνισμών από πλευράς ημικρατικών οργανισμών για την επιλογή των νομικών τους συμβούλων.
2. Η σύμβαση υπηρεσιών που θα συνάπτεται με τα δικηγορικά γραφεία να μην υπερβαίνει σε διάρκεια τα πέντε έτη.
Δυστυχώς, η διαπλοκή συνεχίζεται, διότι οκτώ μήνες μετά δεν έχει ακόμη περιληφθεί στην ατζέντα της Επιτροπής Οικονομικών της Βουλής για συζήτηση αυτή η πολύ σημαντική, τουλάχιστον κατ’ εμένα, πρόταση νόμου, που σύμφωνα με τους εισηγητές της σκοπό έχει «να ρυθμιστούν οι διαδικασίες σύναψης συμβάσεων από τα νομικά πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου για την παροχή νομικών υπηρεσιών με απώτερο στόχο να τερματιστεί το φαινόμενο της ύπαρξης τέτοιων συμβάσεων με τον ίδιο νομικό οίκο για δεκαετίες».
Δυστυχώς κι αυτή η πρόταση νόμου που επηρεάζει μεγάλα συμφέροντα, όπως και η άλλη πρόταση νόμου του Αβέρωφ Νεοφύτου, που τερματίζει το φαινόμενο των πολυσυνταξιούχων του Δημοσίου, παραμένουν καταχωνιασμένες στα συρτάρια της Επιτροπής Οικονομικών της Βουλής και θα παραμείνουν εκεί να αραχνιάζουν μέχρι νεωτέρας… Ας πούμε ώς στις επόμενες βουλευτικές εκλογές.
Μιχάλης Χατζηστυλιανού
No comments:
Post a Comment