Με το θέμα της καινοτομίας έχουμε καταπιαστεί, αρθρογραφικά για περισσότερο από τα τελευταία δέκα χρόνια. Είχαμε στο παρελθόν επανελλειμένα τονίσει πως η σωστή και συστηματική αξιοποίηση της δημιουργικότητας και της καινοτομίας, αποτελεί την απάντηση στις πολλαπλές πιέσεις του ανταγωνισμού.
Γιατί μας βοηθά να διαφοροποιηθούμε, να βελτιώσουμε τα προϊόντα και τις υπηρεσίες μας, να αξιοποιήσουμε ανεκμετάλλευτες δυνατότητες και ευκαιρίες , να ικανοποιήσουμε νέες ανάγκες και να κατακτήσουμε νέες αγορές.
Χωρίς κανένα λοιπόν δισταγμό αλλά και χωρίς να ισχυριζόμαστε ότι βρισκόμαστε τεκμηριωμένα στα πρόθυρα κρίσης, λέμε και πάλι ότι η δημιουργικότητα και η καινοτομία μπορούν να αποτελέσουν την απάντηση και σε οπιαδήποτε επερχόμενη ή υπαρκτή οικονομική κρίση.
Παρόλο που η ΕΕ όσο και οι κυβερνήσεις των μελών, αρχίζουν να παίρνουν το θέμα πολύ σοβαρά, εκείνο που θα κάνει την πραγματική διαφορά είναι η άμεση αντίδραση και ευαισθητοποίηση των ίδιων των επιχειρήσεων. Και δεν υπάρχει καλύτερος χρόνος για να γίνει αυτό απο το παρόν. Η ώρα της ανησυχίας και του άγχους θα πρέπει να μετατραπεί σε ώρα δημιουργικής σκέψης και καινοτομίας.
Έχουμε την εντύπωση, όπως άλλωστε συμβαίνει στις ΗΠΑ αλλά και σε πολλές χώρες της ΕΕ ότι οι επιχειρήσεις μας απέχουν πολύ απο την μέγιστη απόδοση την οποία θα μπορούσαν να έχουν. Με απλά λόγια, θεωρούμε ότι θα μπορούσαν να πουλούν και να κερδίζουν πολύ περισσότερα. Χρειάζεται όμως να εξετάσουν δημιουργικά όλες τις δραστηριότητες που εμπλέκονται στον κύκλο παραγωγής και διάθεσης των προϊόντων και υπηρεσιών των και να διερωτηθούν.
Ο «μηχανισμός εσόδων και κερδών» της επιχείρησης μας είναι ρυθμισμένος να λειτουργεί στo βέλτιστο βαθμό ;
Είναι πράγματι αυτές οι δυνατότητες προώθησης των προϊόντων και υπηρεσιών μας ;
Είναι πράγματι αυτό που ζητά η αγορά;
Τι θα μπορούσαμε να κάνουμε καλύτερα και πιο αποδοτικά;
Αξιοποιούμε όλες τις δυνατότητες εκπαίδευσης του προσωπικού μας, αλλά και εντοπισμού νέας πελατείας και αγορών;
Έχουμε διερευνήσει με επάρκεια δυνατότητες συνεργασίας και συμμαχιών ;
Υπάρχουν πραγματικά τεράστιες δυνατότητες συνεργιών και συνεργασιών. Ακόμα και με τον ίδιο τον ανταγωνισμό, όσο απίστευτο και αν φαίνεται. Δεν είναι τυχαίο που περισσότερο από το 20 % των εσόδων μεγάλων επιχειρήσεων του εξωτερικού προέρχεται από συμμαχίες και συνεργασίες.
Χρειάζεται όμως δημιουργική προσέγγιση στρατηγική και ποιοτική σκέψη. Δυστυχώς οι καθημερινές πιέσεις και προβλήματα δεν αφήνουν πολλές φορές τους επιχειρηματίες μας να σκεφτούν δημιουργικά και ποιοτικα. Κι όμως η επιτυχία της επιχείρησή τους σχετίζεται άμεσα με τη δημιουργικότητα και την ποιότητα της σκέψης τους.
Χρειάζεται λοιπόν άμεσα οι επιχειρήσεις μας να αντιληφθούν ότι είναι η δημιουργικότητα και καινοτομία που θα τους επιτρέψει να παραμείνουν στο νέο οικονομικό παιχνίδι και να ανταγωνιστούν με αξιώσεις. Είναι η δυνατότητα τους να καινοτομούν και να ελίσσονται και όχι να προσπαθούν να κάνουν συνεχώς εκείνο που πάντα ήξεραν έστω και καλύτερα..
Στόχος λοιπόν θα πρέπει να είναι η διαφοροποίηση. Με ποιο τρόπο θα μπορούσαμε να προσφέρουμε κάτι το ξεχωριστό και μοναδικό ; Ποιες άλλες αξίες θα μπορούσαμε να προσδώσουμε στο προϊόν μας για να... διαφοροποιηθούμε ;
Δεν είναι ανάγκη οι αξίες αυτές να έχουν πάντοτε άμεση σχέση με το προϊόν. Εκείνο που έχει σημασία είναι ο πελάτης να να εκτιμά ότι αυτή η διαφοροποίηση μας του προσφέρει κάτι το οποίο γι αυτόν έχει αξία !
Είναι λοιπον σημαντικό να υιοθετήσουν οι επιχειρήσεις μας το συντομότερο συστήματα καινοτομίας. Με ένα συγκεκριμένο όμως πρόγραμμα το οποίο θα περιλαμβάνει στρατηγική, κατάλληλη κουλτούρα, εκπαίδευση, σύστημα υποβολής ιδεών, αξιολόγησης , αναγνώρισης και υλοποίησης.
ΕΈσι θα θωρακιστούμε στον ανταγωνισμό αλλα και σε οποιαδήποτε κρίση.
* Ο Δρ Κώστας Γ. Κονής είναι ο Διευθύνων Σύμβουλος του Συμβουλευτικού
Οίκου Innovage Consulting ο οποιος ασχολείται με την παροχή καινοτόμων συμβουλών και
υπηρεσιών που ενδυναμώνουν και στηρίζουν τις επιχειρήσεις στη νεα οικονομία.
No comments:
Post a Comment