Tuesday, July 28, 2009

Όταν το θράσος και αλαζονεία ξεπερνούν τα όρια..

Γράφει η
Άννα Μαραγκού
Από Λευκωσία

Σας μεταφράζω κατά λέξη την επίσημη επιστολή που στάληκε προς τα μέλη της Παγκόσμιας Οργάνωσης για την Αποκατάσταση του Παρθενώνα, γιατί τη θεωρώ μνημείο στην υποκρισία αλλά και στην αλαζονεία και αξίζει τον κόπο να γίνει κτήμα του καθενός μας, έτσι για να ξέρουμε που βαδίζουμε, με ποιούς και ποιοί πρέπει να είναι οι στόχοι μας. Η επιστολή είναι η επίσημη απάντηση της Βρετανικής Κυβέρνησης στην επιστολή της Διεθνούς Οργάνωσης που ζητά την αποκαστάσταση των Γλυπτών του Παρθενώνα στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. Προέρχεται από το περίφημο Ddcms (department for culture, media and sport ) και φέρει ημερομηνία 10 Ιουλίου.

Αφού λοιπόν μας ευχαριστεί για την επιστολή μας λέει κατά λέξη: “Η κυβέρνηση της Βρετανίας είναι ενήμερη ότι το θέμα Παρθενώνα προκαλεί ισχυρές απόψεις από όλο τον κόσμο. Όμως, βασική αρχή της Βρετανίας είναι το γεγονός ότι τα μουσεία και οι εκθεσιακοί χώροι είναι ανεξάρτητοι από την κυβέρνηση και από πολιτικές παρεμβάσεις. Οπότε η απόφαση (για την αποκατάσταση) ανήκει αποκλειστικά στους Επιτρόπους του Βρετανικού Μουσείου.

Τα μάρμαρα του Παρθενώνα είανι μέρος της συλλογής του Βρετανικού Μουσείου. Σύμφωνα με τις διατάξεις του καταστατικού του Βρετανικού Μουσείου οι Επιτρόποι δεν έχουν δικαίωμα να αφαιρέσουν έργα από τις συλλογές (deaccessioning, το αποκαλούν) εκτός αν είναι αντίγραφα και αντικείμενα ανάξια φύλαξης. Η Κυβέρνηση δεν έχει κανένα σχέδιο για να αλλάξει τον νόμο γύρω από αυτό το θέμα.

Σύμφωνα με το καταστατικό το μουσείο δύναται να προχωρήσει σε δανεισμούς αλλά πρέπει πάντα να υπολογίζει ότι οι δανεισμοί αυτοί εξαρτώνται από διάφορους παράγοντες, όπως η σπανιότητα του αντικειμένου και οι κινδύνοι στους οποίους (το δανεισμένο αντικείμενο) δύναται να εκτεθεί. Οι Επίτροποι καλούνται επίσης να λάβουν υπόψιν το ενδιαφέρεον των επισκεπτών του Βρετανικού Μουσείου. Επιπρόσθεται οι Επιτρόποι πρέπει να διασφαλίζουν από τα Ιδρύματα στα οποία δανείζονται αντικείμενα από τις συλλογές του Μουσείου, ότι τα δανεισθέντα θα επιστρέψουν.

Το Βρετανικό Μουσείο πάντα επέμενε και ήταν απόλυτα ξεκάθαρο ότι είναι ΑΝΑΓΚΗ Η ΕΛΛΑΔΑ ΝΑ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΕΙ ΔΗΜΟΣΙΑ ΤΗ ΝΟΜΙΜΗ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑ ΤΩΝ ΜΑΡΜΑΡΩΝ προτού καν οι Επιτρόποι αποδεχτούν (η υπογράμμιση είναι δική μου) να συζητήσουν ένα πιθανό δανεισμό. Μέχρι σήμερα το Ελληνικό κράτος δεν έχει δώσει σημάδια μιας τέτοιας αναγνώρισης, ούτε έχει υποβάλλει οποιαδήποτε γραπτή πρόταση που θα αφορούσε τον δανεισμό των Γλυπτών στην Ελλάδα.

Η θέση των Επιτρόπων του Βρετανικού Μουσείου που έχει δωθεί στη δημοσιόητητα είναι ότι συνεχίζουν να πιστεύουν ότι το Μουσείο είναι ο ιδανικότερος χώρος για τα Γλυπτά για να μπορούν να ιδωθούν μέσα στο σύνολο της μεγάλης τους προσφοράς προς την ιστορία όλης της ανθρωπότητας. Το Βρετανικό Μουσείο είναι ένα παγκόσμιο Μουσείο και το επισκέπτονται άτομα από όλο τον κόσμο και μάλιστα δωρεάν (το δωρεάν είναι γραμμένο με μαύρους χαρακτήρες). Πουθενά αλλού στην Ευρώπη (δεν υπάρχει μουσείο) όπου ο επισκέπτης μπορεί να θαυμάσει τις πολιτισμικές επιτεύξεις του κόσμου κάτω από την ίδια στέγη».

Τα σχόλια δικά σας. Πώς μπορεί σύσσωμος ο Ελληνισμός να αντιδράσει στη νοοτροπία αυτή; Η Ελλάδα μόνο όταν ζοριστεί μεγαλουργεί! Μήπως είναι καιρός για δράση;
Άννα Μαραγκού

16 comments:

Unknown said...

Ο Ελληνισμός, σίγουρα δεν μπορεί να αντιδράσει γιατί είναι ευνουχισμένος εκ των άνω και παραδομένος στο σκοτάδι για άλλη μία φορά. Το μεγαλύτερο όπλο κατά της επιστροφής των Μαρμάρων στην τριτοκοσμική Ελλάδα το χάρισε η ίδια η κυβέρνηση, το ίδιο το Υπουργείο Πολιτισμού και η Διεύθυνση του Νέου Μουσείου με την επαίσχυντη πράξη λογοκρισίας που διέπραξε σε βάρος του σχετικού ντοκιμαντέρ του Κώστα Γαβρά.

Με δύο λόγια, για όσους δεν γνωρίζουν την υπόθεση, το Μουσείο είχε παραγγείλει στον διακεκριμένο Έλληνα σκηνοθέτη ένα ντοκιμαντέρ με το ιστορικό της Ακρόπολης.

Εύλογα, μεταξύ άλλων ιστορικών γεγονότων το φιλμ κάποια στιγμή στάθηκε και στις ανόσιες πράξεις των χριστιανών που με περίσσιο μένος κατέστρεψαν μέρος των γλυπτών του Παρθενώνα (όπως άλλωστε έκαναν με οτιδήποτε εκπροσωπούσε το Κλασικό Ελληνικό Κάλλος, όπου αυτό άφησε το ίχνος του).

Παρενέβη λοιπόν το Ελληνικό Ιερατείο της Ορθοδόξου Εκκλησίας και ζήτησε να αφαιρεθούν οι σχετικές σκηνές.

Και όπως ήταν δυστυχώς επόμενο Υπουργείο και Διεύθυνση Μουσείου υπάκουσαν στο Ιερατείο και προχώρησαν στο κόψιμο σκηνών χωρίς καν να ρωτήσουν ή να ενημερώσουν τον Κώστα Γαβρά.

Στην Αθήνα έχει ξεσηκωθεί τεράστιος θόρυβος και η είδηση απασχόλησε με σαρκαστικά σχόλια τα ξένα πρακτορεία.

Το διαδίκτυο βρίθει από πληροφόρηση, οι εφημερίδες έγραψαν και γράφουν, στο facebook η σχετική κοινότητα που αντιδρά στο αίσχος γέμισε με εκατοντάδες μέλη σε ελάχιστο χρόνο.

Όχι, στην Ελλάδα που ακόμα σέρνεται από τους ρασοφόρους και την ακροδεξιά στο σκοτάδι, τα Μάρμαρα είναι ακόμα εκτός από αρπαγμένα και εξόριστα.

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Και ένα απάνθισμα των όσων έχουν γραφτεί στον τύπο, όπως θα δείτε όχι μόνο τον ελληνικό:

Mπούμερανγκ για την Εκκλησία αποδεικνύεται η περικοπή ύστερα από παρέμβασή της στο φιλμ του Κώστα Γαβρά στο Νέο Μουσείο Ακρόπολης, καθώς η είδηση κάνει τον γύρο του κόσμου και πέφτει φως στις καταστροφές του Παρθενώνα από ορθοδόξους που θέλησαν να αποσιωπήσουν

«Απαιτώ η ταινία να προβάλλεται ολοκληρωμένη. Δεν επιθυμώ να ασκήσω αγωγή εναντίον του Μουσείου της Ακρόπολης προσφεύγοντας σε ένα γαλλικό ή σε ένα ελληνικό δικαστήριο καταφέρνοντας έτσι- άθελα και με μεγάλη μου θλίψη- ένα διεθνούς εμβέλειας πλήγμα στη φήμη της Ελλάδας».

Τα λόγια ανήκουν στον διεθνώς καταξιωμένο σκηνοθέτη Κώστα Γαβρά και αφορούν στη λογοκρισία σκηνών σε βίντεο animation, που προβάλλεται στο Νέο Μουσείο Ακρόπολης, από το χρονικό των καταστροφών του Παρθενώνα και απεικονίζουν μαύρες φιγούρες- τις οποίες η Ιερά Σύνοδος εξέλαβε ως «ρασοφόρους ορθόδοξους ιερείς»- να καταστρέφουν τον γλυπτό διάκοσμο του Παρθενώνα.

Η ζέση της Εκκλησίας της Ελλάδος και η βιάση των υπευθύνων του Νέου Μουσείου Ακρόπολης να αφαιρέσουν τις επίμαχες σκηνές από το φιλμ (συνολικής διάρκειας 13 λεπτών, εκ των οποίων 1 λεπτό και 40 δευτερόλεπτα υπογράφονται από τον Κώστα Γαβρά) είχε, χάρη και στις έντονες αντιδράσεις, το αντίθετο αποτέλεσμα. Καθώς η είδηση της περικοπής- υπενθυμίζει καταστροφές 18 αιώνων που έχει υποστεί και από χριστιανούς η Ακρόπολη, και ιδιαίτερα ο Παρθενώνας, ο οποίος μετατράπηκε σε ορθόδοξο ναό, καθολικό ναό και μετά την Άλωση σε τζαμί- αναπαράγεται από τα διεθνή μέσα ενημέρωσης, φωτίζοντας εκείνο ακριβώς που θέλησε να αποσιωπήσει η Εκκλησία.

Unknown said...

(συνέχεια)

Εκτενή άρθρα φιλοξενούσαν χτες διεθνή πρακτορεία όπως το Reuters, το Αssociated Ρress, το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων, αλλά και τα γερμανικά έντυπα «Die Welt»- με τον τίτλο

«Πως κατέστρεψαν την Ακρόπολη ορθόδοξοι ιερείς»- την πολιτική επιθεώρηση «Der Spiegel» και την εφημερίδα «Ηamburger Αbendblatt», το ιταλικό Radio Vatikan στην ιστοσελίδα του («Η Εκκλησία ασκεί λογοκρισία», γράφει), το ισπανικό Μilenio, η ολλανδική «De Standaard» και το τουρκικό πρακτορείο VOΑ Νews υπό τον τίτλο «Η Ελλάδα λογοκρίνει τον Κώστα Γαβρά».

Ο σκηνοθέτης όμως φαίνεται πως θα κρατήσει σκληρή στάση καθώς δηλώνει:

«Το πεδίο των λογοκριτών εμπλουτίσθηκε με ανώτερους δημοσίους λειτουργούς των οποίων το καθήκον είναι η προστασία της Δημοκρατίας. Οι νόμοι που προστατεύουν τα Πνευματικά Δικαιώματα των Δημιουργών (Droits d΄Αuteur) απαγορεύουν ρητά οποιαδήποτε αλλαγή σε μία κινηματογραφική ταινία χωρίς τη συγκατάθεση του σκηνοθέτη».

Unknown said...

Ο σκηνοθέτης όμως φαίνεται πως θα κρατήσει σκληρή στάση καθώς δηλώνει: «Το πεδίο των λογοκριτών εμπλουτίσθηκε με ανώτερους δημοσίους λειτουργούς των οποίων το καθήκον είναι η προστασία της Δημοκρατίας. Οι νόμοι που προστατεύουν τα Πνευματικά Δικαιώματα των Δημιουργών (Droits d΄Αuteur) απαγορεύουν ρητά οποιαδήποτε αλλαγή σε μία κινηματογραφική ταινία χωρίς τη συγκατάθεση του σκηνοθέτη».

Ορθόδοξες καταστροφές


Ο Παρθενώνας δεν είναι το μόνο μνημείο που έχει «πληγωθεί» από ορθοδόξους, οι οποίοι θέλησαν να καταστρέψουν οτιδήποτε θύμιζε τον ειδωλολατρικό κόσμο. Πολλοί χριστιανικοί ναοί χτίστηκαν πάνω στα ερείπια αρχαίων: το Ηφαιστείο (Θησείο) μετατράπηκε σε ναό του Αγίου Γεωργίου, η Αγία Μαρίνα στον λόφο των Νυμφών χτίστηκε πάνω σε ιερό του Διός, η Μονή Δαφνίου στη θέση του ιερού του Δαφναίου Απόλλωνα και ο Άγιος Ελευθέριος δίπλα στη Μητρόπολη πάνω σε ιερό της Ειλειθυίας.

Χρησιμοποιήθηκαν δε αρκετά αρχαία μνημεία ως οικοδομικό υλικό για να ανεγερθούν χριστιανικοί ναοί, όπως ο Άγιος Ελευθέριος - η λεγόμενη μικρή Μητρόπολη.

Πρόσφατα ζητήθηκε να αποτοιχιστούν αρχαιότητες και από δύο εκκλησάκια στην Αρκαδία για να αποκατασταθεί το ιερό του Αμυκλαίου Απόλλωνος.

---

Αξίζει να σημειωθεί πως οι Έλληνες Αρχαιολόγοι μέσα από την Ένωσή τους στέκονται απόλυτα στο πλευρό του Κώστα Γαβρά.

Unknown said...

Μετά από όλα αυτά, νομίζω έχω μία ειρωνική διάθεση για να γράψω ένα άρθρο με τίτλο : British, keep the Marbles please!

Unknown said...

Όχι τίποτα άλλο δηλαδή, αλλά το Θράσος και η Αλαζονεία του Ιερατείου και των υπηρετών του, ξεπερνούν κατά παρασάγγας το αντίστοιχο των Βρετανών.

Adamantia said...

Συμφωνώ κι επαυξάνω με όλα τα σχόλια του politispittas. Καταστροφές σε αρχαία μνημεία κι αγάλματα έχουν κάνει άπειρες οι Χριστιανοί στην Ελλάδα αλλά και στην Αίγυπτο κι είναι κατάπτυστη η αντίδραση της πολιτείας που δέχθηκε αμέσως το αίτημα της εκκλησίας αντί να το αγνοήσει. Πότε επιτέλους θα γίνει ο διαχωρισμός κράτους-εκκλησίας?
Σχετικά όμως με την επιστροφή των μαρμάρων πιστεύω ότι είναι λάθος ο τρόπος που ζητάμε την επιστροφή τους.
Εαν παραδεχόμασταν ότι ανήκουν στο Βρετανικό Μουσείο, ζητώντας την μόνιμη έκθεσή τους στο Μουσείο της Ακρόπολης σε μια αίθουσα που θα λεγόταν Παραρτημα Βρετανικού Μουσείου κι ενα μέρος της τιμής του εισητηρίου να πήγαινε σ΄αυτό, μήπως είχαμε μιά ελπίδα?
Δεν είμαι της λογικής ο σκοπός αγιάζει τα μέσα αλλά το αποτέλεσμα που θέλουμε μήπως δεν πρέπει να κολλάει σε πατριωτικούς συναισθηματισμούς εάν αυτό απαιτείται?

kyllimarjaana said...

Hello from Finland .

Terveisia Suomesta . Kyllimarjaana .

Unknown said...

Ο τρόπος που ζητάμε τα μάρμαρα Αδαμαντία, είναι εύλογα άλλο ένα καθρέφτισμα της Παιδείας μας είτε μιλάμε για την Συστηματική είτε (ακόμα περισσότερο) για την Κοινωνική.

Ψωροπερηφάνεια, αυτοπεποίθηση που έχει κυρίως συναισθηματικά και όχι ορθολογικά στηρίγματα, παραφουσκωμένο ego και ολίγον από σύνδρομο περιούσιου λαού.

Όλα μαζί αν τα βάλεις στον μύλο, είναι η τέλεια συνταγή για να μην πάρουμε τα μάρμαρα στον αιώνα τον άπαντα...

Polys said...

η ευρώπη έχει αναδείξει και συντηρήσει τον ελλ. πολιτισμό και πιστεύω πως μέρχι σήμερα έχει διατηρήσει τα απομηνάρια του καλύτερα από ότι θα μπορούσε να πράξει οποιοδήποτε ελληνικό ιθαγενές κράτος.

ας μη παρασυρόμαστε από τους τύπους, ο κλασσικός ελλ. πολιτισμός με αυτά που έχει προσφέρει στην ανθρωπότητα, ανήκει πλέον σε όλη την ανθρωπότητα, και καλά κάνουμε να το σεβαστούμε.

Phivos Nicolaides said...

@ Politispittas. Γιώργο, χείμαρρε, σε παρακαλώ, "Μη μου τους κύκλους τάραττε"... Σπέρνεις κοινά δαιμόνια τέκνον μου...

@ Adamantia. Μακάρι να επικρατήσουν (γιατί σίγουρα υπάρχουν) φωνές της λογικής και της μετριοπάθειας. Διαφορετικά, δυστυχώς, ο Γιώργος Πήττας θα δικαιοθεί!

@ Citro Milo. Αρκετά αληθινό και σωστό αυτό που λέτε, αλλά να μην ξεχνάμε τις ιστορικές καταστάσεις και όλα τα συνεπακόλουθα τους.
Σήμερα, τα δεδομένα άλλαξαν, το σύγχρονο Ελληνικό κράτος και η κοινωνία μπορούν να συντηρήσουν και να προβάλουν τον Ελληνικό πολιτισμό σε συνεργασία με άλλες χώρες.

Phivos Nicolaides said...

kyllimarjaana. TERVE from Kypros. Mita koulou? Terveisia Kyprosta! Philip
Please have a look here

Unknown said...

Η μικρή κόρη ήταν σε εκδρομή στη Χαλκιδική, στην Κασσάνδρα. Στους δρόμους, μετρούσαν σκοτωμένα ελάφια, σκοτωμένα από αυτοκίνητα.

Στην περίφημη Εγνατία μόνο τους τελευταίους μήνες τα θύματα των τροχών σε αρκούδες είναι πάρα πολλά, παρά τις συνεχείς εκκλήσεις των οργανισμών κατά την κατασκευή για τα έργα προστασίας που έπρεπε να γίνουν γιατί ο δρόμος περνάει μέσα από τα μονοπάτια της αρκούδας. Δεν εισακούστηκαν, ασφαλώς.

Α ναι, Φοίβο μου, η Ελλάδα "τεχνικά" είναι σε θέση να κάνει πια αρκετά.

Να προβάλλει να συντηρήσει να καλλιεργήσει Πολιτισμό σε βάθος και με διάρκεια δεν είναι. Ούτε κατά διάνοια, δυστυχώς.

Και αυτό που είπα πριν, το εννοώ. Μη σώσουν να επιστρέψουν τα Μάρμαρα όσο η Ελληνική Πολιτεία δεν κάνει κάποια ελάχιστα βήματα από τα πάρα πολλά που απαιτούνται για να ανταποκριθεί στο νόημα των καιρών και στο περιεχόμενο της έννοιας "Σύγχρονο Ευρωπαϊκό Κράτος"

Γιατί το "Σύγχρονο Ευρωπαϊκό Κράτος" δεν είναι ούτε το μετρό, ούτε το αεροδρόμιο, ούτε η Αττική οδός. Είναι η Κοινωνική Παιδεία και το επίπεδο με το οποίο υπάρχει και λειτουργεί η Πολιτεία και οι Πολίτες. Όλα τα άλλα τα ακούω βερεσέ. Αρκετά με τα επικολυρικά.

Μία Κυβέρνηση, ένα Υπουργείο και μία διεύθυνση Μουσείου που εκτελούν τις εντολές και τα γούστα ενός θιγμένου (τάχα) εκκλησιαστικού ιερατείου που από την σύσταση του ελληνικού κράτους δικτατορεύει απροκάλυπτα την κοινωνία, δεν μπορούν να ληφθούν σοβαρά ούτε για ένα λεπτό.

phlou...flis said...

Προτείνω να σταλούν στο βρετνικό μουσείο και τα υπόλοιπα τμήματα έτσι ώστε οι βρετανοί επισκέπτες να έχουν συνολική άποψη και να ησυχάσουν και οι επίτροποι.
Βρετανική αποικιοκρατία στο μεγαλείο της

Phivos Nicolaides said...

phlou...flis. Καλή ιδέα!!!