Thursday, April 23, 2009

Ακούστε το προσωπικό σας

Του Δρα Κώστα Γ. Κονή *
konis@innovageconsulting.com

Μια πολύ ευχάριστη και ξεχωριστή εμπειρία είχα την ευκαιρία να ζήσω χθές το βράδυ σε μια ομιλία στην οποία είχα προσκληθεί να κάνω σε νέους επιχειρηματίες μας με θέμα την επερχόμενη οικονομική κρίση και την δυνατότητα να υπάρχει οποιαδήποτε θετική όψη. Εντύπωση μου έκανε το ενδιαφέρον των νέων μας για αξιοποίηση του μυαλού, της σκέψης, της δημιουργικότητας και της καινοτομίας ως παντοτινό σύμμαχο και ιδιαίτερα σε δύσκολους καιρούς. Ένα ηλεκτρονικό μύνημα απο κάποιο απο τους συμμετέχοντες ο οποίος εξέφραζε την ικανοποίηση του για την παρουσίαση, μου έδωσε το θέμα για το σημερινό μας άρθρο.

Μου έγραψε λοιπόν ο αγαπητός φίλος, ανάμεσα σε άλλα, και τη φράση « εντύπωση μου έκανε η αναφορά και παρότρυνση σας να ενθαρρύνουμε το προσωπικό μας να εκφράσει απόψεις και ιδέες για τις διαδικασίες, τα προιόντα, τις υπηρεσίες και τους πελάτες μας».

Και πραγματικά, πρόκειται για μια πολύ σοβαρή και ανακαία πρωτοβουλία την οποία οι επιχειρήσεις μας θα πρέπει να εμπλακούν το συντομότερο δυνατό. Με σύστημα και επιμονή. Το πρώτο που θα πρέπει να κάνουμε, στην πράξη και οχι στα λόγια, είναι να αναγνωρίσουμε ότι το ανθρώπινο δυναμικό μας, το προσωπικό μας, σε όλα τα επίπεδα είναι πράγματι το πολυτιμότερο μας κεφάλαιο. Το δε πιο πολύτιμο «μέρος» αυτου του κεφαλαίου είναι το μυαλό και οι ιδέες του. Όχι η τυποποιημένη δουλειά, ρουτίνας πολλές φορές, που μας προσφέρει.

Δεν εργοδοτούμε μηχανοκίνητα προγραμματισμένα και τυποποιημένα όντα αλλα ανθρώπους με μυαλό, με ιδέες, με εισηγήσεις, με εμπειρίες, με διαίσθηση, με διορατικότητα, με αισθήματα με γνώσεις. Ποσα απο αυτά καταφέρνουμε να αξιοποιήσουμε ; Πόσο δεκτικοί είμαστε σε νέες ιδέες απο το προσωπικό μας ; Μήπως, χωρίς να το θέλουμε ίσως, έχουμε περάσει το μύνημα και την εντύπωση οτι δουλειά του προσωπικού είναι να δουλεύει και όχι να σκέφτεται ; Αλοίμονο αν περάσει τέτοιο μύνημα. Ιδιαίτερα αυτούς τους καιρούς. Οι επιχειρήσεις έχουν σήμερα περισσότερο ανάγκη παρά ποτε τις ιδεες και τη στήριξη του προσωπικού τους.

Ας μη ξεχνούμε οτι ολοι είναστε μέσα στην ιδια βαρκα και πως ολοι μαζι φθανουμε με επιτυχία στον προορισμό μας ή παμε στον πάτο.

Ποιό είναι λοιπον το προβλημα ; Γιατι δεν ακούμε όσο πρέπει το προσωπικό μας; Πιστεύω πως πρωτα ειναι θέμα νοοτροπίας. Πρέπει δηλαδη να πιστεψουμε πως η εποχή κατα την οποία το management ήταν «επιφορτισμένο» με το να σκεφτεται και οι υπόλοιποι να εργαζονται και να υλοποιούν αυτά που θα τους ανακοινωθούν έχει παρέλθει. Σήμερα η προοδευτικές και πετυχεμμενες επιχειρησεις σε ολες τις γωνιες του πλανητη αγωνιζονται κυριολεκτικα να αξιοποιηησουν τις ιδεες του προσωπικού τους. Να ακούσουν με υπομονή, σεβασμό και ενδιαφερο τις ειηγησεις τους.
Μια άλλη δικαιολογία που αφήνεται να αιωρείται καμια φορά για τη μια ικανοποιητική αξιοποίηση των ιδεων και εισηγησεων του προσωπικου ειναι η έλλειψη χρόνου. Δεν είναι όμως και τραγικό και ειρωνικό ; Να τρέχομε δηλαδή ολη μέρα να προλάβουμε πράγματα, να ταλαιπωρούμαστε και να μην έχομε χρονο για να ακουσουμε μια ιδέα που θα πιθανό να μειώσει την ταλαιπωρία μας και να μας κανει πιο αποδοτικούς και πιο κερδοφορους.

Πολλές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν αρκετά προβλήματα και αναζητούν πολλές φορές λύσεις μεμψιμοιρώντας για παραδειγμα γιατι υπάρχει πίεση, γιατί είναι ακριβά τα κόστα των πρώτων υλών, γιατι δεν προλαβαινουμε την παραδοση, γιατί χόνομε πελάτες κλπ. Πολλές φορές καταφεύγουν και σε εξωτερικούς συμβούλους για να βρουν τις λυσεις. Τίποτα το κακό βέβαια στην αναζήτηση εξειδικευμένης γνώσης και συμβουλής.

Εκείνο ομως που ειναι αδιανόητο ειναι να εχομε τις λυσεις, τις ιδέες και τις εισηγήσεις μέσα στην ίδια την επιχείρηση και να μην έχομε τα αυτιά και το χρόνο να ακούσουμε. Μου κάνει πραγματικά τεράστια εντύπωση το γεγονος οτι στις περισσοτερες περιπτώσεις το προσωπικό έχει απόψεις και λυσεις για τα προβληματα στα οποια αναφερεται. Δεν λεω οτι πάντοτε θα είναι οι σωστές και οι ενδεδειγμένες. Ειναι ομως δυνατό να μην τις ακούσουμε και αξιολογήσουμε ; Εχουμε αυτή την πολυτέλεια ; Τη στιγμή που οι πιο πλούσιες και πιο πετυχεμμένες εταιρειες στον κόσμο το κάνουν ;

Στα πλαίσια μια άσκησης εκπαιδευτικού εργαστηρίου για την ανάπτυξη της δημιουργικότητας, ζητώ συνήθως απο τα στελέχη της επιχείρησης να αναφερθούν σε πράγματα που αφορούν την επιχειρήση τους και που θα ήθελαν να θέσουν υπο εξέταση και «επικοδομητική εμφισβήτηση» με την ελπίδα να βρεθεί κάποιος καλύτερος τρόπος. Ενώ λοιπόν στόχος της άσκησης είναι απλά να εντοπισθούν τέτοια θέματα σχεδόν πάντοτε όλοι οι συμμετέχοντες προχωρούν στο να υποδείξουν λύσεις και βελτιώσεις. Υπάρχει λοιπόν βάσιμος λόγος να υποψιαζόμαστε ότι πολλές λύσεις βρίσκονται μέσα στην ίδια την επιχείρηση και πως το προσωπικό μας γνωρίζει πολλά.

Πολλά, χρήσιμα και πολύτιμα. Θα το ακούσουμε ; Θα φτιάξουμε τους αναγκαίους μηχανισμούς ; Θα τους δώσουμε την ευκαιρία ; Στο χέρι μας είναι.

Υπάρχουν πολλοί και διάφοροι τρόποι να το κάνουμε. Απο τους πιο απλούς μέχρι τους πιο τεχνολογικά αναπτυγμένους. Υπάρχουν σήμερα ολόκληρα συστήματα διαχείρησης ιδεών. Συστήματα που αξιοποιούν την τεχνολογία για να συλλέξουν, αξιολογήσουν και να παρακολουθήσουν την υλοποίηση ιδεών.

Ας αρχίσουμε απο τα πιο απλά. Μπορεί να είναι απόλυτα ικανοποιητικά. Ιδιαίτερα για τις μικρότερες επιχειρήσεις.Ας αρχίσουμε απο την υιοθέτηση των πιο κάτω απλόυστατων ερωτήσεων. Ακόμα και αυτό θα έχει αποτελέσματα.

« Τι λές γι αυτό το θέμα Γιώργο ;»
« Τί λένε τα άλλα παιδιά στο Τμήμα ;»
« Γιατί δε μαζευόμαστε για λίγο την Παρασκευή να ακούσω τις απόψεις σας ;»
« Σκέψου το λίγο και να τα πούμε τη Δευτέρα το πρωί. Με ενδιαφέρει πολύ η άποψη
σου».
« Έχει κανένας καμιά ιδέα για το πρόβλημα αυτό ;»
« Πώς το αντιμετωπίζατε αυτό στην προηγούμενη σου εργασία ;»
« Όποιος έχει ιδέα ή εισήγηση ας μου στείλει ένα email ή ας με πάρει στο κινητό. Θα
το εκτιμήσω πολύ.»

Ας βάλουμε τις πιο πάνω φράσεις στο καθημερινό μας λεξιλόγιο. Δε στοιχίζει τίποτα. Μπορεί όμως να προσφέρει πολλά.

Μια τελευταία όμως υπόδειξη. Απο τη δική μας πλευρά θα πρέπει να είμαστε πολύ τυπικοί και να δέιξουμε έμπρακτα οτι αναγνωρίζουμε την κάθε συνεισφορά, έστω και αν δεν υλοποιήθηκε. Ακόμα, δεν θα πρέπει ποτέ να αμελήσουμε να απαντήσουμε σε μια ιδέα ή εισήγηση γιατι αυτό θα διαδοθεί, θα αποθαρύνει το προσωπικό και θα έχει καταστροφικές συνέπειες.

Άς ακούσουμε λοιπόν το προσωπικό μας. Έχει πολλά και χρήσιμα να πεί. Έχουμε πολλά να οφεληθούμε.
Δρ Κώστας Κονής

* Ο Δρ. Κώστας Γ. Κονής είναι Διευθύνων Σύμβουλος του συμβουλευτικού οίκου
Innovage Consulting
konis@innovageconsulting.com tel. +357 99 697 484

No comments: