Saturday, December 13, 2008

Πληρόφορηση – δύναμη και πλεονέκτημα

Του Δρα Κώστα Γ. Κονή *
Innovage

Δεν υπάρχει αμφιβολία πως ζούμε στην εποχή της γνώσης και της γρήγορης διάχυσης των πληροφοριών.

Στην πραγματικότητα, ζούμε συντετριμμέννοι πολλές φορές από τον όγκο της πληροφόρησης που υπάρχει σήμερα γιά κάθε θέμα. Μόνο δέος μπορούμε να αισθανθούμε μπροστά στην ταχύτητα με την οποία, μπορούμε σήμερα να αποκτήσουμε οποιαδήποτε πληροφόρηση έχουμε ανάγκη. Εφ’οσον βέβαια γνωρίζουμε πού και πώς. Κι αυτό γιατί πράγματα για τα οποία ήταν κάποτε εξαιρετικά δύσκολο και χρονοβόρο, αν όχι αδύνατο, να πηροφορηθούμε, απέχουν σήμερα μερικά μόνο πληκτρολογήματα απο το κομπιούτερ μας ή ένα τηλεφώνημα σε μιά πηγή που θα κάνει αστραπιαία για μας την πολυπόθητη αναζήτηση.

Όμως, πολύ σοφά λέγεται πως για να εκτιμήσει στις πραγματικές του διαστάσεις κάτι κάποιος θα πρέπει να το έχει στερηθεί ή να έχει ταλαιπωρηθεί στο παρελθόν. Όσοι απο μάς αναζήτησαν μερικά μόνο χρόνια πρίν, επίμονα, στη μικρή μας χώρα, μιά κάποια πηγή πληροφόρησης στη μορφή ενός βιβλίου, ενός άρθρου, μιας μελέτης, μιάς διεύθυνσης, κάποιων πιθανών συνεργατών, κάποιων προμηθευτών, μπορούν να συγκρίνουν και να εκτιμήσουν καλύτερα εκείνο που προσπαθούμε να πούμε. Πόσο διαφορετικά δηλαδή και καλύτερα είναι τα πράγματα σήμερα.

Γιατί πραγματικά, η πληροφόρηση και η γνώση είναι δύναμη και ανταγωνιστικό πλεονέκτημα γιά κάθε άτομο και κάθε επιχείρηση. Η επιχείρηση που γνωρίζει κάτι καλύτερα, πληρέστερα, και πιο έγκαιρα είναι σε πολύ καλύτερη μοίρα απο αυτή που βρίσκεται σε άγνοια. Ή ακόμα απο αυτή που θα αργήσει να πηροφορηθεί. Γιατι δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι στη σημερινή εποχή της ταχύτητας δεν έχει μόνο σημασία να πληροφορηθούμε κάτι αλλά και πότε το πληροφορηθήκαμε. Άν είναι αργά ίσως να μην έχει αξία πιά η πληροφόρηση μας. Να έχουμε δηλαδή χάσει το τραίνο.

Εκείνο όμως που είναι ανησυχητικό και ταυτόχρονα αξιοπερίεργο, είναι τό γεγονός ότι παρά τη πληθώρα της πληροφόρησης και της ταχύτητας της διάδοσης της, πολλές επιχειρήσεις εξακολουθούν, ακόμα και σήμερα να «υποσιτίζονται» πληροφοριακά. Αυτό είναι πραγματικά λυπηρο και μπορεί να συμβαίνει για δύο μόνο λόγους. Είτε γιατί δεν αντιλήφθηκαν ακόμα ότι ζούμε στην εποχή της πληροφόρησης και ότι η πληροφόρηση είναι δύναμη και ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, είτε γιατί δεν έχουν επενδύσει λίγο μόνο χρόνο στην ενημέρωση, την εκπαίδευση των και στη δημιουργία ενός συστήματος συλλογής, αξιολόγησης και αξιοποίησης της πληροφόρησης για όφελος της επιχείρησης τους. Καί όμως ! Υπάρχει σήμερα ο τρόπος και η δυνατότητα για κάτι τέτοιο και το κόστος, που πρέπει να θεωρηθεί σαν μια απο τις σοβαρότερες επένδυσεις της επιχείρησης, δεν είναι καθόλου απαγορευτικό.

Πρώτο βήμα λοιπόν είναι να εκτιμήσουμε την τεράστια σημασία της πληροφόρησης. Δεύτερο να δημιουργήσουμε στην επιχείρηση μας μια κουλτούρα συνεχούς αναζήτησης και διερεύνησης, και τρίτο να επιδιώξουμε συνειδητά να ενημερωθούμε και να εκπαιδεύτουμε σε τεχνικές αναζήτησης και εντοπισμού πληροφοριών, φτιάχνοντας ένα εσωτερικό μόνιμο και αποτελεσματικό σύστημα πληροφόρησης στα δικά μας μέτρα για τις δικές μας ανάγκες. Ας αρχίσουμε από συνδρομές σε έντυπα που μας αφορούν, συμμετοχή σε εξειδικευμένες συναντήσεις, εκπαίδευση σε τρόπους αξιοποίησης του διαδικτύου και δικτύωση στην Κύπρο και το εξωτερικό.

Το σύστημα αυτό θα πρέπει να είναι σε θέση να μας βοηθήσει γρήγορα και αποτελεσματικα σε οποιαδήποτε ανάγκη πληροφόρησης προκύπτει. Μερικές μόνο απο τις πιθανές ερωτήσεις και αναζητήσεις μας θα μπορούσαν να είναι : Που μπορώ να βρώ συνεργάτες ; Που μπορώ να βρώ νέες αγορές και πελάτες ; Ποιοί προμηθευτές θα μπορούσαν να με προμηθεύσουν με καλύτερα υλικά σε καλύτερες τιμές ;

Που και πώς θα μπορούσα να αναθέσω, σε πιο συμφέρουσες τιμές την πραγματοποίηση μέρους των δραστηριοτήτων μου (outsourcing) ; Που θα βρώ μια υπηρεσιά, ένα λογισμικό, μια τεχνολογία, ένα εξάρτημα, ένα στέλεχος, μιά νέα Ευρωπαική οδηγία, ένα σχέδιο επιδοτήσεων ; Ποιές είναι οι τελευταίες εξελίξεις στον τομέα των δραστηριοτήτων μου ;

Ας καλιεργήσουμε λοιπόν μιά διερευνητική και «ανήσυχη» πληροφοριακά κουλτούρα η οποία δεν θα μας αφήνει να εφυσηχάσουμε ποτέ με τη σκέψη πώς ότι κάνουμε και όπως το κάνουμε είναι το καλύτερο.

Μια κουλτούρα που θα επιδιώκει το νέο, το πιο αποτελεσματικό, το πιο αποδοτικό, το πιο προσιτό οικονομικά, το πιο ποιοτικό. Χωρίς σωστή, εγκυρη και έγκαιρη πληροφόρηση θα παραμείνουμε απλοί παίκτες στο ίδιο πάντα παιχνίδι που παίζαμε. Δεν θάχει όμως καμιά σημασία ακόμα και αν είμαστε καλοί παίκτες αν δεν έχουμε πάρει είδηση οτι το παιχνίδι άλλαξε και ότι δεν παίζεται πια με το τρόπο που ξέραμε.

*Γενικός Διευθυντής Innovage Consulting , innovage
konis@innovageconsulting.com

2 comments:

jf said...

Δεν το συζητάμε. Η ηλεκτρονική πληροφόρηση έχει μπει για καλά στη ζωή μας και αλίμονο στον ...καθυστερημένο. Τώρα πια δεν ισχύει το 'καλά ενημερωμένος πολίτης...' αλλά και το 'γρήγορα ενημερωμένος...'

Τις ευχαριστίες μου στον κ. Κονή

Phivos Nicolaides said...

JamanFou. Να ξέρεις Ιωάννα, οι σύγχρονοι αγράμματοι είναι αυτοί, που δεν γνωρίζουν τη τεχνολογία...