Friday, March 6, 2009

Racism and xenophobia

linked to biological fear of outsiders in Stone
By Steve Connor Science Editor

RACISM AND xenophobia could have a deep-seated biological basis dating from our Stone Age past, explaining why people naturally tend to shun outsiders. For tens of thousands of years prior to the rise of agriculture in about 8,000BC, human societies lived in close-knit tribes of hunter- gatherers which survived best if they distrusted outsiders, according to two anthropologists.

Mark Pagel of Reading University and Ruth Mace of University College London believe this aversion to strangers was more than simply protecting territory but a way of ensuring the greatest degree of altruistic co- operation within a social group. Such behaviour could explain why humans are so culturally diverse, because shunning outsiders would lead to the evolution of different languages and traditions which tend to reinforce differences between tribes and ethnic groups.

In an article in the journal Nature, Professor Pagel and Dr Mace explain that for much of our history, humans have found it better to collaborate unselfishly than to live in groups where individuals are more self-centred. This altruism can be undermined by individual cheats who fail to co-operate.

It paid to have a healthy distrust of outsiders because it ensured people knew each other - to minimise cheating. "This extreme sociality can make co-operation a stable strategy resistant to cheating even when group members are not related," they say.

"But it does depend upon one key demographic feature: migration between groups must be kept low. If it is not, groups become homogenised, cheats can prosper and the driving force of group selection - difference between groups - fails."

Independent, The (London),
Mar 18, 2004


Ο ρατσισμός και η ξενοφοβία έχουν ρίζες στη Λίθινη Εποχή

ΠΡΟΑΙΩΝΙΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ, τα οποία έχουν τις «βιολογικές» βάσεις τους στην Εποχή του Λίθου και στην ανάγκη του ανθρώπου να αντιμετωπίζει με καχυποψία τους αγνώστους, είναι ο ρατσισμός και η ξενοφοβία, σύμφωνα με τους βρετανούς ανθρωπολόγους.

Επί δεκάδες χιλιάδες χρόνια πριν από ην ανάπτυξη της καλλιέργειας, οι άνθρωποι ήταν κυνηγοί-τροφοσυλλέκτες, οι οποίοι δεν επιδείκνυαν καμία εμπιστοσύνη στους αγνώστους.

Ο καθηγητής Μαρκ Πέιγκελ του Πανεπιστημίου Ρέντιγκ και η συνάδελφός του Ρουθ Μέις από το University College του Λονδίνου πιστεύουν ότι η αποστροφή των ανθρώπων προς τους ξένους δεν βασιζόταν απλώς και μόνο στην ανάγκη προστασίας της περιοχής τους (χαρακτηριστικό το οποίο είναι κοινό σε όλα τα ζώα που συναγωνίζονται στην εξεύρεση τροφής για να εξασφαλίσουν την επιβίωσή τους).

Οι δύο ανθρωπολόγοι ισχυρίζονται ότι η καχύποπτη συμπεριφορά προς τους αγνώστους επιτελούσε και μια ακόμη λειτουργία: την ενίσχυση σχέσεων συμπαράστασης και αλληλοϋποστήριξης που έπρεπε να υπάρχει ανάμεσα στα μέλη κάθε κοινωνικής ομάδας.

Παλαιότερες έρευνες έχουν καταδείξει ότι οι πιο αποτελεσματικές ομάδες κυνηγών-τροφοσυλλεκτών ήταν εκείνες οι οποίες απαρτίζονταν από ανιδιοτελή μέλη, τα οποία συνδέονταν με δεσμούς αλληλεγγύης και τα διείπε το πνεύμα συντροφικότητας.

Ωστόσο, αντίθετα με τις ομάδες που απαρτίζονταν από ιδιοτελή μέλη, οι εν λόγω κοινωνίες ήταν πολύ ευάλωτες, καθώς τύχαινε να εμφανισθούν στο εσωτερικό τους μέλη ανήθικα και κλέφτες.

Σε άρθρο τους που δημοσιεύθηκε πρόσφατα στην επιστημονική επιθεώρηση «Science», οι δύο ανθρωπολόγοι συσχετίζουν αυτά τα συμπεράσματα με τον ρατσισμό και την ξενοφοβία. Επισημαίνουν δηλαδή ότι οι κοινωνίες αντελήφθησαν γρήγορα ότι αρκούσε ένα «μαύρο πρόβατο» για να καταστρέψει τη λειτουργία του συνόλου. Ως αποτέλεσμα ανέπτυξαν μια «υγιή καχυποψία» απέναντι σους ξένους, η οποία τους εξασφάλιζε ότι δεν θα συμπεριληφθεί σους κόλπους τους κάποιος κλέφτης.

Η «ξενόφοβη» συμπεριφορά των προγόνων του σύγχρονου ανθρώπου είναι ένα από τα αίτια, σύμφωνα με τους δύο επιστήμονες, των πολιτισμικών διαφορών που παρατηρούνται σε ολόκληρο τον κόσμο. Υποστηρίζουν δηλαδή ότι η εκδίωξη των ξένων οδήγησε σε ανάπτυξη ποικίλων γλωσσών και παραδόσεων οι οποίες ενισχύουν περαιτέρω τις διαφορές που υπάρχουν ανάμεσα στις φυλές και τις εθνικές ομάδες του πλανήτη.

«Ο φόβος απέναντι σους ξένους ενδέχεται να είναι ριζωμένος στην ανθρώπινη ψυχολογία» τονίζουν οι Μαρκ Πέιγκελ και Ρουθ Μέις. Στηρίζουν μάλιστα το συμπέρασμά τους στο γεγονός ότι δεν υπάρχουν σημαντικές γονιδιακές διαφορές ανάμεσα στις ανθρώπινες φυλές παρά τις τεράστιες πολιτισμικές διαφορές που εντοπίζονται στις τέσσερις γωνιές του πλανήτη. Με άλλα λόγια, οι 7.000 γλώσσες του πλανήτη και ο πολιτισμικός πλούτος της ανθρώπινης ιστορίας είναι αποτέλεσμα περισσότερο της αντιπάθειας για τους ξένους παρά των διαφορετικών γονιδίων».

Steve Connor
Εφημ. "The INDEPENDENT"

9 comments:

Adamantia said...

Πολύ ενδιαφέρον. Απ'τη λίθινη εποχή μέχρι σήμερα και ο φόβος για το ξένο και διαφορετικό ελάχιστα έχει αλλάξει.

politispittas said...

Ο Φόβος προς το Ξένο, δηλαδή το «Άλλο».

Οτιδήποτε κομίζει Διαφορετικότητα συνιστά κίνδυνο.

Αν του επιτρέψουμε να πολλαπλασιαστεί, τότε, το Άλλο θα είναι περισσότερο από το «Δικό».

Θυμάμαι ακόμα εκείνη τη συγκλονιστική σκηνή στο 2001 Space Odyssey του Stanley Kubrick :

Ο ανθρωποειδής, που ακόμα δεν έχει σταθεί τελείως στα δύο του πόδια, τυχαία συνειδητοποιεί πως το οστό ενός νεκρού ζώου που έχει στο χέρι του μπορεί να σκοτώσει.

Το κατεβάζει τυχαία στο κρανίο του νεκρού ζώου. Παρατηρεί πως αυτό σπάει. Το ξανακατεβάζει και αρχίζει η συνειδητοποίηση της Ισχύος. Ξανά και ξανά.

Μαθαίνει να σκοτώνει, βρίσκει τον τρόπο όχι μόνο να κυνηγήσει πιο αποτελεσματικά αλλά και να κρατήσει μακριά τους «Άλλους».

Την απέναντι αγέλη. Τους χωρίζει, μια λιμνούλα η οποία τώρα πια θα γίνει «Δική». (ιδιοκτησία)

Με άγρια χαρά θα μοιραστεί την ανακάλυψη του με τα μέλη της αγέλης του και με την ίδια άγρια χαρά θα διώξουν μακριά και φονικά τους «Άλλους».

Ο Ρατσισμός και οι Κοινωνικές Διακρίσεις έχουν βαθύτατες ρίζες.

Αλλά ναι, και οι δύο πτυχές έχουν πυρήνα τον Φόβο.

Που δημιούργησε στη συνέχεια τις θεωρίες περί ανωτερότητας Φυλών κλπ. Έτσι ο Φόβος του Άλλου απέκτησε ένα δήθεν ιδεολογικό υπόστρωμα το οποίο βέβαια η Επιστήμη εδώ και κάποια χρόνια το έκανε κομμάτια και θρύψαλα αποδεικνύοντας την διανοητική ισότητα όλων των ανθρώπων-υπό την προϋπόθεση να έχουν όλοι τις ευκαιρίες για ανάπτυξη των δυνατοτήτων τους.

Τα ίδια ακριβώς ισχύουν και για τις Κοινωνικές Διακρίσεις κατά ομάδων συμπολιτών μας με διαφορετικές επιλογές από αυτές της πλειοψηφίας.

Φωναχτό παράδειγμα, οι Ομοφυλόφιλοι Συνάνθρωποί μας επί αιώνες υποκείμενοι στην πλειοψηφική δικτατορία της ηθικολογίας.


Και έχει αποδειχθεί βέβαια πως οι πλέον υστερικοί και επιθετικοί ομοφοβικοί είναι κατά σχεδόν απόλυτο κανόνα λανθάνοντες ομοφυλόφιλοι.

Οι οποίοι βέβαια αν είχαν καλοδεχτεί τις επιταγές των ορμονών τους ή απλά των τάσεών τους θα ήταν πολύ πιο ευτυχισμένοι από όσο είναι όντες παραδομένοι στο μίσος και την αθλιότητα.

Ρατσισμός και Διακρίσεις.
Με οποιαδήποτε μορφή και αν εκδηλώνονται, σε οποιαδήποτε κοινωνική ομάδα και αν επιτίθενται η ουσία τους είναι μία.

Φόβος για το Άλλο, που δεν είναι σαν Εμάς.

Το Άλλο, που αν το αφήναμε να υπάρχει στην οποιαδήποτε αυθεντική του μορφή, θα μας έκανε όλους απείρως πλουσιότερους.

Θα πει κάποιος:
Μα έτσι «Εμείς» θα γίνουμε «Αυτοί» Και «Εμείς» θα χαθούμε.

Ο Φόβος, που λέγαμε.


Απαντώ:
Όχι δεν θα γίνουμε Αυτοί ούτε εκείνοι Εμείς.

Θα γίνουμε Εμείς+Αυτοί = Άνθρωποι.

Λεμέσια said...

Το τίμημα τού να είναι κανείς διαφορετικός, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, είναι πάντα μεγάλο. Είναι άξιοθαύμαστοι και αξιέπαινοι οι άνθρωποι που υπερασπίζονται την ιδιαιτερότητα τους (φυλής, τάξης, ερωτικής προτίμησης, αναπηρίας, ακόμη και προσωπικής εκκεντρικότητας...) και δεν υποτάσσονται στην κυρίαρχη νόρμα του πλήθους.

Phivos Nicolaides said...

@ Adamantia. Μερικές φορές, μπορεί και να πούμε ότι έχει χειροτερέψει!!

@ Politispittas. Ωραία τα λες Γιώργο μας. Το θέμα καμιά φορά είναι ότι οι 'άλλοι' είμαστε εμείς οι ίδιοι...

@ Λεμέσια. Έτσι, είναι ακριβώς όπως το λες Λεμέσια, γιατί είναι αγωνιστές για τα πιστεύω και το είναι τους!

ΕΛΕΝΑ said...

Μεγάλο θέμα άνοιξες Φοίβο μου!!
Θεωρώ ότι ο ρατσισμός δίνει έμφαση στις διαφορές και παραβλέπει τις ομοιότητες. Οποιος αποκλίνει από την δεδομένη ταυτότητα, θεωρείται μη κανονικός και μπαίνει στο περιθώριο.
Οι συνέπειες μόνο αρνητικές μπορεί να είναι, δεδομένου ότι στις "μειονότητες' δημιουργούνται αισθήματα απόρριψης και αντιδρούν συνήθως με λανθασμένο τρόπο.

Phivos Nicolaides said...

ΕΛΕΝΑ. Μεγάλο θέμα Έλενα μου, αλλά κορυφαίο, που ταλανίζει τον κόσμο όλο!!

JamanFou said...

...Και καλά στη λίθινη εποχή, ο ρατσισμός και η ξενοφοβία στηρίζονταν σε "βιολογικούς" λόγους. Σήμερα? Σήμερα οι Έλληνες έχουμε το πρόσχημα της εθνικής μας καταγωγής και της ένδοξης ιστορίας μας...

Phivos Nicolaides said...

JamanFou. Έτσι, όπως ακριβώς το λες Ιωάννα μου. Φυσικά, δεν έχουν και τόση μεγάλη σημασία οι προσχηματικές ιδεοληψίες, όσο η στάση και η συμπεριφορά...

chubskulit said...

new blog? A nice one... howdy?